NOVÉ LHŮTY PRO PŘENOS TELEFONNÍCH ČÍSEL PŘENOS TELEFONNÍCH ČÍSEL
Novela zákona o elektronických komunikacích, účinná od 1. dubna, výrazně zjednodušila a zrychlila přenos čísla při změně poskytovatele pevných i mobilních telefonních služeb. Novela přináší možnost tzv. one-stop-shopu: zájemce o přenesení telefonního čísla již nemusí komunikovat se svým stávajícím poskytovatelem služby, protože všechny nezbytné kroky zajistí nový poskytovatel. Ten musí ve lhůtě jednoho pracovního dne informovat opouštěného poskytovatele o obdržené žádosti zájemce. Spolu s ním pak provede všechny nezbytné kroky tak, aby mohla být smlouva ukončena a služba aktivována u nového poskytovatele v požadovaném termínu – nejpozději do dvou pracovních dnů od okamžiku, kdy přejímající poskytovatel informuje opouštěného. Dnem 1.4. také nabude účinnosti novelizované opatření obecné povahy č. 10, které upravuje podmínky pro realizaci přenositelnosti telefonních čísel a zásady pro účtování ceny mezi podnikateli. Celková lhůta pro přenesení telefonního čísla se odvíjí od okamžiku, kdy zájemce o přenesení kontaktuje svého vybraného nového poskytovatele. Od té chvíle běží lhůta jednoho pracovního dne, ve které musí přejímající poskytovatel informovat opouštěného, a během následujících dvou pracovních dnů musí být zajištěny všechny úkony, potřebné k přenesení telefonního čísla. Následující pracovní den je pak ukončen smluvní vztah s opouštěným poskytovatelem a dochází k deaktivaci služby poskytované u opouštěného poskytovatele a aktivaci u přejímajícího poskytovatele. Platí přitom, že v případě, kdy po uplynutí lhůty dvou pracovních dnů následuje víkend či svátek, bude služba poskytována opouštěným poskytovatelem až do následujícího pracovního dne, kdy číslo aktivuje přejímající poskytovatel služby. Pro ilustraci průběhu celého procesu uvádíme jako příklad následující situace:
- Účastník požádá přejímajícího poskytovatele služby o zajištění přenesení telefonního čísla v pondělí. Ten má informovat opouštěného poskytovatele nejpozději do jednoho pracovního dne – učiní tak v úterý. Během středy a čtvrtka plyne lhůta pro zajištění nezbytných úkonů. Následující den je pracovní (pátek), a tento den tedy dojde k aktivaci služby u přejímajícího poskytovatele.
- Účastník požádá přejímajícího poskytovatele služby o zajištění přenesení telefonního čísla v pondělí a přejímající poskytovatel ještě ten samý den informuje opouštěného poskytovatele. Lhůta pro zajištění nezbytných úkonů pak běží v úterý a ve středu. K aktivaci služby u přejímajícího poskytovatele dochází ve čtvrtek.
- Účastník požádá přejímajícího poskytovatele o zajištění přenesení telefonního čísla ve středu a přejímající poskytovatel informuje opouštěného ve čtvrtek. V takovém případě k aktivaci služby u přejímajícího poskytovatele dojde v úterý, protože lhůta dvou pracovních dnů připadá na pátek a pondělí.
- Účastník požádá přejímajícího poskytovatele služby o zajištění přenesení čísla v úterý, a přejímající poskytovatel informuje opouštěného ve středu. Během čtvrtka a pátku plyne lhůta pro zajištění nezbytných úkonů. K aktivaci služby u přejímajícího poskytovatele dojde v pondělí, které je prvním pracovním dnem následujícím po uplynutí lhůty dvou pracovních dnů.
Nastavené lhůty se aplikují i na případ, kdy dojde k ukončení smlouvy nebo její výpovědi, a teprve následné žádosti přejímajícího o přenesení svého telefonního čísla. Potom v případě, kdy smlouva s opouštěným poskytovatelem skončí dříve, než uplynou předepsané lhůty pro zajištění přenositelnosti, může dojít k přerušení poskytování služby. Typicky k tomu dojde v případě, kdy účastník požádá o přenesení až v samotném závěru výpovědní lhůty ze smlouvy (např. jeden den před ukončením smlouvy).
Zdroj: ČTÚ