Z NAŠÍ SPOTŘEBITELSKÉ PORADNY:
Může stavební spořitelna jednostranně snížit úrokovou sazbu, kterou se úročí peněžní prostředky na účtu stavebního spoření?
Na naši spotřebitelskou poradnu se obrátila spotřebitelka, paní Jana, která obdržela dopis, ve kterém jí stavební spořitelna oznamovala, že jednostranně mění úrokovou sazbu u jejího stavebního spoření a to směrem dolů. Spotřebitelka se tázala, zda na to má stavební spořitelna právo nebo zda může trvat na původně sjednané úrokové sazbě.
Smlouva o stavebním spoření sice obsahuje pevnou úrokovou sazbu, avšak podle Zákona o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření, může stavební spořitelna tuto úrokovou sazbu z vkladů uvedenou ve smlouvě za určitých okolností i jednostranně změnit. Může tak však učinit pouze v případě, že jsou současně splněny tyto tři podmínky:
- První podmínkou je, že ode dne uzavření smlouvy uplynulo nejméně 6 let.
- Druhou podmínkou je, že klient sice splnil podmínky stanovené stavební spořitelnou pro poskytnutí úvěru ze stavebního spoření (ty jsou zpravidla stanoveny ve všeobecných obchodních podmínkách) ale nabídku na poskytnutí úvěru ze stavebního spoření nepřijal.
- Třetí podmínkou je, že oprávnění k této změně a způsob stanovení změněné úrokové sazby z vkladů musí být uvedeny ve smlouvě. Nová výše úrokové sazby, tak není závislá pouze na svévoli stavební spořitelny, ale její stanovení musí mít svá pravidla, která musí být patrná již z uzavřené smlouvy.
Pokud jsou všechny výše uvedené podmínky naplněny, jako v případě paní Jany, pak bohužel nemůže trvat na dodržení původně sjednaných úroků.
V případě sporu o to, zda je jednostranná změna smlouvy o stavebním spoření spočívající ve snížení úrokové sazby platná (byly naplněny všechny tři podmínky), se spotřebitel může obrátit na kancelář Finančního arbitra. Finanční arbitr je na návrh spotřebitele oprávněn mj. rozhodovat spory mezi spotřebitelem a stavební spořitelnou a to v rámci tzv. Mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Tzv ADR, jak se systém také označuje, je ve srovnání se soudním řízením, rychlejším a méně finančně náročným způsobem řešení spotřebitelských sporů. Řízení před finančním arbitrem nepodléhá žádnému poplatku a zpravidla je ukončeno do 3 měsíců od shromáždění všech podkladů, které ke svému rozhodnutí potřebuje.
Zdroj: redkce SOS MaS, z.s.
