Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

REKLAMACE – přiměřená sleva z kupní ceny

Prodávající samozřejmě odpovídá za to, že Vám předá věc, která nemá vady. Pokud tomu tak není, můžete se rozhodnout, zda budete chtít výrobek opravit nebo vyměnit za nový. Pozor, výměnu za nový kus  lze požadovat pouze v případě, že to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené a pokud se týká vada pouze některé součásti, můžete požadovat pouze výměnu této součásti nikoliv celého výrobku. Není-li výše uvedený postup možný, máte právo od smlouvy odstoupit. Alternativně ke všem možnostem můžete žádat také  přiměřenou slevu s ceny věci. Pokud reklamujete do 6 měsíců od zakoupení zboží, zákon předpokládá, že vada existovala již v době převzetí, přičemž prodávající může prokázat opak.

Táž práva přísluší spotřebiteli také v případě, jde-li sice o vady odstranitelné, ale pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad nemůže reklamovanou věc řádně užívat. Z ustálené judikatury vyplývá, že se jedná o případy třetí oprávněné reklamace stejné vady nebo čtvrté vady různé. Stejně se posuzují tři vady projevené současně.

Nový občanský zákoník již v případě koupě zboží nerozděluje případné vady na opravitelné a neopravitelné, ale je podstatné, zda vada znamená podstatné nebo nepodstatné porušení smlouvy. Podstatným porušením smlouvy je takové porušení, že kdyby o něm zákazník věděl předem, smlouvu by neuzavřel, jiná porušení smlouvy jsou nepodstatná. Při podstatném porušení smlouvy si můžete vybrat mezi opravou, výměnou za nové bezvadné zboží, slevou, či dokonce odstoupit od smlouvy.

!Svou volbu způsobu řešení reklamace sdělte prodávajícímu co nejdříve, v ideálním případě již při uplatnění reklamace. Pokud tak neučiníte včas, bude se porušení smlouvy považovat za nepodstatné a můžete ztratit nárok na odstoupení od smlouvy nebo výměnu!

Reklamovat lze i zlevněné zboží, je-li však sleva poskytnuta na určitou vadu, pak tuto vadu nelze reklamovat. Reklamovat samozřejmě nejde vady způsobené běžným opotřebením.

Reklamace včetně případné opravy musí být vyřízena bez zbytečného odkladu maximálně do 30 dnů, jinak má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy (vzor podání 7). S prodávajícím se spotřebitel může domluvit i na lhůtě delší.

 

Vzor: Uplatnění práva na přiměřenou slevu z kupní ceny[1] (koupě zboží v obchodě)§ 2169 odst. 3 občanský zákoník

Prodejce s. r. o.

Horní konec 1, Dolní

IČ. 12345678

(zde spotřebitel vloží jméno a příjmení/obchodní firmu, adresu sídla a případně faxové číslo a e-mailovou adresu podnikatele):

 

V………………………….., dne………………………

 

Věc: Uplatnění práva na slevu z kupní ceny

 

Dobrý den,

dne ……………………….. jsem ve Vaší provozovně v ……………………… zakoupil/a …………………………………(zboží), za ……… Kč (kupní cena).

Po rozbalení jsem na……………..objevila vadu spočívající v tom, že …………………………….

Vzhledem k tomu, že se jedná o vadu estetickou, která nebrání užívání věci, uplatňuji tímto nárok na slevu z kupní ceny. Za přiměřenou považuji slevu ve výši ……………%.

Za kladné vyřízení reklamace předem děkuji

……………………………………….

(vlastnoruční podpis)

 

……………………………….(Jméno a příjmení) ……………………………… (Adresa) ……………………………… (kontakt telefon, e-mail..)

 

Přílohy: Kupní smlouva/Kupní doklad

Fotografie – detail vady

 

[1] Kupující má právo alternativně ke všem uvedeným nárokům požadovat přiměřenou slevu. Toto právo má i v případě, že mu prodávající nemůže dodat novou věc bez vad, vyměnit její součást nebo věc opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy spotřebiteli působilo značné obtíže.

Zdroj: redakce: SOS MaS, z.s.