Změna poskytovatele služeb elektronických komunikací
Změna poskytovatele služeb elektronických komunikací
Nejste spokojeni se službami svého operátora? Našli jste výhodnější nabídku, nebo Vám přestal vyhovovat Váš stávající tarif? Potřebujete více volných minut, SMS nebo dat? Nebo jste naopak zjistili, že sjednané služby nevyužijete a nechcete zbytečně přeplácet? Změňte poskytovatele služeb či využívání nepotřebných služeb úplně ukončete. Je to snadnější, než si myslíte.
O způsobu ukončení smlouvy rozhoduje nejen to, kdy se rozhodnete smlouvu ukončit, ale také zda současně uzavíráte smlouvu s novým operátorem a své číslo k němu přenášíte, nebo zda máte v plánu využívání přiděleného čísla úplně ukončit.
Pokud dále již s číslem pokračovat nechcete, pak je potřeba smlouvu u stávajícího operátora ukončit.
Ukončení smlouvy na dobu neurčitou
Pokud je Vaše stávající smlouva uzavřena na dobu neurčitou, není její ukončení spojeno s žádnou sankcí. Zasláním výpovědi započne běžet výpovědní lhůta, která nesmí překročit 30 dnů (§63 odst. 1 písm. g Zákona o elektronických komunikacích).
Vzor Výpověď smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací uzavřené na dobu neurčitou.docx
Ukončení smlouvy na dobu určitou
Ukončit můžete také smlouvu o poskytování služeb elektronických komunikací, která byla původně uzavřena na dobu určitou.
V případě smlouvy uzavřené na dobu určitou je potřeba si dávat pozor na to, kdy smlouvu ukončujeme! Spotřebiteli mohou z takového ukončení smlouvy hrozit sankce. Čtěte smlouvu.
Sankce za předčasné ukončení smlouvy uzavřené na dobu určitou
Pozor ve chvíli, kdy takovou smlouvu ukončujete už během prvních tří měsíců od jejího uzavření, pak Vám poskytovatel služby za nedodržení původně dojednané doby může naúčtovat až částku odpovídající jedné dvacetině (5%) ze součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy nebo jedné dvacetině (5%) ze součtu minimálních sjednaných měsíčních plnění zbývajících do konce původně sjednané doby trvání.
Abyste měli jistotu, že změna nebo ukončení bude bez sankce, měňte poskytovatele služeb nebo ukončujte smlouvu bez změny operátora až po uplynutí tří měsíců trvání smlouvy!
POZOR: V případě, že Vám byl při uzavírání původní smlouvy poskytnut např. telefon za zvýhodněných podmínek (se slevou či zdarma), může po Vás opouštěný poskytovatel při předčasném ukončení smlouvy chtít úhradu nákladů, které s tím měl spojené (tedy zpravidla úhradu skutečné ceny zařízení). Pokud jste si tedy při uzavírání smlouvy koupili např. telefon za výhodnější cenu, pak při předčasném ukončení smlouvy je potřeba počítat s tím, že jeho plnou cenu budete muset uhradit.
Změna operátora v případě, že své číslo přenášíte k jinému operátorovi
Právo na přenositelnost čísel
Máte právo přenášet svá telefonní čísla od jednoho poskytovatele telekomunikačních služeb k jinému. Při změně operátora tak o své telefonní číslo nepřijdete a můžete si jej ponechat.
Je to velmi rychlé: Přenos čísla od jednoho operátora ke druhému nesmí trvat déle než 2 pracovní dny. Tato lhůta začne běžet, jakmile přejímající poskytovatel služby vyrozumí opouštěného poskytovatele služby! Třetí pracovní den může být číslo dočasně nedostupné. Tato služba je bezplatná.
TIP – „One stop shop“ – Vše vyřídíte na jednom místě
Při změně operátora máte možnost jednat pouze s novým operátorem, který sám již zajistí výše uvedené kroky vedoucí k ukončení smlouvy u Vašeho stávajícího poskytovatele!
automatické prodloužení smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací
Spotřebitel musí být informován o blížícím se konci smlouvy uzavřené na dobu určitou a o možnostech jejího prodloužení (nejdříve 3 a nejpozději 1 měsíc před koncem smlouvy). Pokud účastník neudělí svůj prokazatelný souhlas s prodloužením smlouvy na dobu určitou, přechází smlouva ve smlouvu na dobu neurčitou. Tu je pak možno vypovědět kdykoliv viz. Ukončení smlouvy na dobu neurčitou.
Zůstatek na předplacené kartě
Využíváte-li předplacené služby (tzv. předplacené karty) a ukončujete smlouvu, musí Vám operátor na Vaši žádost vrátit zbývající zůstatek předplatného.
Žádost je potřeba podat nejpozději do 30 dnů ode dne ukončení smlouvy! Vrácení zůstatku může být za splnění zákonných podmínek zpoplatněno.
Ukončení smlouvy z důvodu jednostranné změna smluvních podmínek ze strany operátora
Poskytovatelé služeb jsou za splnění zákonem stanovených podmínek oprávněni provést jednostrannou změnu smlouvy a to bohužel včetně zhoršení podmínek pro spotřebitele.
„Zákon o elektronických komunikacích“ upravuje jednostrannou změnu podmínek v § 63 takto: Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující připojení k veřejné komunikační síti je povinen nejméně 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy uveřejnit informaci o této změně v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zároveň je podnikatel povinen informovat účastníka o uveřejnění. Pokud se jedná o změnu některé z níže uvedených náležitostí smlouvy je podnikatel povinen informovat účastníka způsobem sjednaným ve smlouvě rovněž o jeho právu ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti této změny, a to bez sankce, jestliže nové podmínky nebude účastník akceptovat. Informaci je podnikatel povinen poskytnout účastníkovi způsobem, který si účastník zvolil pro zasílání vyúčtování.
Jaké změny tedy opravňují zákazníka změnu odmítnout a smlouvu bez sankcí ukončit:
– popis poskytované služby, zejména
- informace, zda je poskytován přístup k číslům tísňového volání, a údaje o lokalizaci volajícího na čísla tísňového volání, popřípadě o omezení přístupu k číslům tísňového volání,
- informace o veškerých podmínkách omezujících přístup ke službám a aplikacím nebo možnosti jejich využívání,
- minimální nabízená a minimální zaručená úroveň kvality poskytované služby a zejména lhůta pro zahájení jejího poskytování, popřípadě datum zahájení,
- informace o postupech zavedených s cílem měřit a řídit provoz v síti elektronických komunikací, které se využívají k zabránění naplnění kapacity připojení či jejího překročení, a o tom, jaký vliv mohou mít tyto postupy na kvalitu poskytované služby,
- informace o omezeních týkajících se užívání koncových zařízení,
- informace o právech účastníka vyplývajících z § 95,
– nabídka druhů servisních služeb a služeb zákaznické podpory, včetně způsobů, jakými lze tyto služby využívat,
– údaje o ceně, popřípadě způsobu určení ceny, a způsobu získávání aktuálních informací o všech platných cenách služeb,
– informace o termínech a způsobu vyúčtování ceny a placení, a případné rozdíly v ceně u různých způsobů placení nebo při různých formách vyúčtování,
– doba, na kterou je smlouva uzavřena, a výpovědní doba, která nesmí překročit 30 dnů,
– podmínky pro obnovení a ukončení služby, včetně podmínek minimálního využívání služby, které musí být splněny, aby bylo možné využívat výhod z propagačních nabídek,
– způsob uplatnění reklamace vad poskytované služby a reklamace vyúčtování cen za poskytnuté služby, včetně údajů o tom, kde a v jakých lhůtách lze reklamaci uplatnit,
– smluvní pokuty nebo jiná sankční ustanovení za nedodržení nebo porušení smluvních povinností ze strany podnikatele poskytujícího službu nebo zajišťujícího přístup k síti nebo ze strany účastníka,
– ujednání o náhradě škody a vrácení peněz, která budou použita v případě nedodržení úrovně kvality služby stanovené ve smlouvě nebo v případě přerušení poskytování služby nebo připojení,
– informaci o způsobu řešení sporů týkajících se předmětu smlouvy,
– způsob vyrozumění účastníka o změně smluvních podmínek,
– druhy opatření, která může podnikatel přijmout v případě narušení bezpečnosti a integrity své sítě, bezpečnosti služby nebo při zjištění jejich ohrožení nebo zranitelnosti,
– ověřovací kód účastníka a podmínky pro přenesení telefonního čísla,
– pro případ ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, ať již výpovědí, nebo dohodou smluvních stran,
- informace o výši úhrady, která smí být v případě smlouvy se spotřebitelem požadována pouze, pokud smlouva skončí do tří měsíců od uzavření, a která nesmí být v případě smlouvy uzavřené se spotřebitelem vyšší než jedna dvacetina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy nebo jedna dvacetina součtu minimálních sjednaných měsíčních plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, přičemž výše úhrady se počítá z částky placené v průběhu trvání smlouvy, a pokud je poskytována sleva oproti ceníkové ceně, nelze určit výši úhrady z ceníkové ceny, a
- výše úhrady nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo účastníkovi poskytnuto za zvýhodněných podmínek,
– ujednání o rozsahu možných jednostranných změn a způsobu jejich oznámení účastníkovi, včetně oznámení možnosti odstoupení od smlouvy.
Vzor Ukončení smlouvy z důvodu jednostranné změny smluvních podmínek ze strany operátora.docx
Pozor právo ukončit smlouvu nevzniká, pokud dojde ke změně smlouvy na základě změny právní úpravy nebo v případě, že změnu smlouvy nařídil Český telekomunikační úřad.