LIDÉ CHTĚJÍ PO BANKÁCH VRÁTIT POPLATKY ZA PŮL MILIARDY KORUN
O vrácení poplatků za vedení hypotéky nebo spotřebitelského úvěru banky žádá již zhruba 36.000 klientů, které zastupují servery Poplatkyzpět.cz, Bankovnípoplatky.com a Jdeto.de. Celkem po finančních ústavech chtějí zpátky víc než půl miliardy korun. Zástupci projektu dnes na tiskové konferenci uvedli, že spojili v postupu proti bankám své síly. Banky shodně upozorňují, že poplatky nejsou v rozporu s platnými zákony a klienti jsou s nimi vždy dopředu seznámeni.
Projekt má za cíl shromáždit co nejvíce klientů tuzemských bank, kteří jsou nespokojeni s poplatkovou politikou. Následně chtějí využít hromadný postup k tomu, aby vymohly od bank poplatky zpět, a to buď vzájemnou dohodou, nebo rozhodnutím soudu. Pro klienty bylo zřízeno jednotné call centrum a klientské centrum.
Všechny tuzemské významné banky se přitom v odpovědi na dotaz ČTK shodly, že poplatky byly a jsou účtovány v souladu s platnou legislativou. Řada bank, například Komerční banka, Raiffeisenbank nebo UniCredit Bank nabízejí již hypoteční úvěry bez poplatku. Banky ovšem často zrušené poplatky promítnou do vyšší úrokové sazby.
Například Raiffeisenbank ovšem neúčtuje od loňska poplatek ani u nových hypoték ani u nových spotřebitelských úvěrů. GE Money neúčtuje poplatek u nových spotřebitelských úvěrů od letošního února. V případě hypoték přestane v polovině března účtovat u nově uzavřených úvěrů poplatek za vedení úvěru.
„Spojení Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com dává mnohem vyšší šanci, že lidé, kteří se rozhodnou chtít své peníze zpět a udělí jim plnou moc, dostanou své peníze zpět,“ uvedla patronka služby Poplatkyzpět.cz Pavlína Danková.
Pokud klient udělí zástupcům iniciativ plnou moc, bude muset v případě soudu zaplatit soudní poplatek. Ten u požadované částky do 10.000 korun bude činit 400 korun. „V případě prohry tak klient může maximálně přijít o těch 400 korun. Ale prostor pro prohru není. Žádná jiná rizika u nás neexistují,“ uvedl advokát Daniel Paľko z BSP Lawyer Partners.
Z celkového počtu zhruba 36.000 dosud přihlášených klientů jich dvě třetiny chtějí vrátit poplatek za hypotéku. Celkem 80 procent klientů je z měst a zbytek z venkova. Nejvíce majitelů hypotečních úvěrů, kteří chtějí vrátit poplatek, je z Prahy, celkem 27 procent. Následuje Středočeský kraj a Plzeňský kraj. V případě spotřebitelských úvěrů je nejvíce žádostí z Karlovarského a Ústeckého kraje.
O vrácení poplatku banky neuvažují
Velké banky nyní většinou nechystají svou poplatkovou politiku měnit a ke každé stížnosti chtějí přistupovat individuálně.
Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval před několika týdny časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.
V podobné situaci již uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu a v individuálních případech také někteří klienti tuzemských bank. Prvním v Česku byl právník Petr Němec, který takto získal od Komerční banky zpět téměř 3000 Kč. Němec stojí za vznikem serveru Jdeto.cz.
V Česku existují i další iniciativy, které klientům bank slibují vrácení poplatků. Jde například o server nekale-praktiky.cz, jehož zástupci ovšem po klientech v případě úspěchu požadují čtvrtinu vymožené částky. Server uvádí, že aktuálně se k němu přihlásilo téměř 4800 klientů. Od jeho činnosti se dnes opět zástupci Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com distancovali.
Mediální zástupce serveru nekale-praktiky.cz Tomáš Hejda řekl, že provize je určena na úhradu nákladů na právní služby, call centrum, poštovné a podobně. „Přeci jen jsou, i při velkém množství klientů, tyto náklady nemalé. Nicméně ani v případě neúspěchu klient nic neplatí – tedy ani soudní poplatek, ani další výlohy s procesem spojené…Obávám se, že neexistuje subjekt, který by investoval řádově miliony korun s vědomím, že neexistuje jejich návratnost,“ řekl Hejda.
Zdroj: denik.cz – ČTK
