ČOI: TŘETINĚ PRODEJCŮ SE SLEVY PĚKNĚ PRODRAŽÍ
Dodržování povinností prodejci při výprodejních a slevových akcích kontroluje Česká obchodní inspekce průběžně po celý rok. V závěru loňského roku se v rámci mimořádné kontrolní akce zaměřila na prodej zboží za akční ceny v obchodních řetězcích. Inspektoři v období jednoho měsíce zkontrolovali 296 provozoven s nabídkou zboží „v akci“ a porušení povinností při jeho prodeji zjistili téměř ve 40 % prodejen. „Ne vždy jsou však tyto slevy skutečné a zdaleka ne vždy jsou spotřebitelé o ceně správně informováni. Proto kontroly výprodejů pokračují i v lednu, kdy je cílem většiny obchodníků před novou sezónou vyprázdnit sklady pro nové zboží,“ říká Marek Pickar, pověřený vedením České obchodní inspekce.
V období od 12. 11. 2012 do 7. 12. 2012 byla provedena mimořádná kontrolní akce zaměřená na kontrolu nabídky a prodeje zboží za akční ceny v provozovnách typu samoobsluha, hypermarket, supermarket, obchodní dům a dalších provozovnách obdobného typu. Jednotlivé kontroly byly naplánovány tak, aby proběhly v době, kdy avizované slevy vstoupily v platnost. V rámci této kontrolní akce bylo provedeno celkem 296 kontrol, při nichž bylo ověřeno dodržování zákona o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů, jejichž plnění Česká obchodní inspekce dozoruje.
Z celkového počtu 296 provedených kontrol bylo porušení obecně závazných právních předpisů zjištěno ve 117 případech (tj. 39,5 %).
Přijatá omezující opatření a sankce
V rámci kontrolní akce byly vydány zákazy prodeje na 106 ks výrobků, které nesplňovaly požadavky pro uvedení na trh. Hodnota zakázaného zboží činila 19 654 Kč. Zákaz používání byl vydán také na 2 kusy měřidel bez platného ověření.
S ohledem na krátký časový odstup od doby provedení kontrol a skutečnost, že za prokázaná porušení povinností budou s kontrolovanými subjekty vedena správní řízení, nelze vyčíslit počet ani celkovou výši pokut, které budou za prokázané porušení zákonů uloženy.
Zjištěná porušení zákona o ochraně spotřebitele
Nejčastěji porušovaným ustanovením zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl § 3, který prodávajícím ukládá řadu povinností v oblasti poctivosti prodeje výrobků a poskytování služeb. Porušení těchto povinností bylo inspektory zjištěno v 68 případech.
Dalším častým nedostatkem bylo porušení ustanovení § 12 zákona o ochraně spotřebitele, kdy prodávající nesplnili povinnost informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Porušení tohoto ustanovení bylo zjištěno ve 43 případech.
Užití nekalých obchodních praktik, tj. porušení § 4, prokázali inspektoři ve 23 případech.
Na vyžádání spotřebitele nepředvedli prodávající výrobky ve 12 případech.
Závěr
Výsledky kontrolní akce zaměřené na dodržování informační povinnosti o ceně a dalších souvisejících ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, při nabídce a prodeji zboží, které bylo zlevněno nebo mělo být zlevněno, jen potvrdily výsledky celoročních kontrol zaměřených na slevové akce. Porušení zjištěná v jednotlivých čtvrtletích roku 2012 se pohybují v rozmezí 34 – 38 %. Při mimořádné kontrolní činilo procento provozoven se zjištěním téměř 40 %.
Výprodejní akce, které jak obchodní řetězce, tak i řada dalších menších prodejců zahájily hned po vánočních svátcích, se těší velké oblibě spotřebitelů. Jak však prokázaly předvánoční kontroly, ne každá sleva však musí být výhodná.
Česká obchodní inspekce spotřebitelům doporučuje:
ověřovat si, zda je účtovaná cena zboží po slevě v souladu s informací při jeho výběru (někdy bývá nabízeno zboží s určitou slevou, ve skutečnosti však výrobky s takovou slevou nebo cenou vůbec nejsou v prodeji nebo je sortiment zboží ve slevě oproti nabídce výrazně omezen)
porovnat cenu po slevě s původní cenou (ne vždy cena po slevě odpovídá procentuálnímu snížení a sleva je tak nižší, než prodávající deklaroval)
požadovat uvedení ceny po slevě v korunách nikoliv slevu v procentech (informační povinnost o ceně tímto někteří obchodníci porušují. Zboží označí pouze procentní slevou a s konečnou cenou seznámí spotřebitele až u pokladny. Procentní sleva bez uvedení konečné ceny v korunách je možná pouze při výprodeji určitého, přesně vymezeného sortimentu, a to v souladu s požadavky právních předpisů)
srovnávat ceny zboží také s dalšími prodejci (omezí se tak riziko, že spotřebitel zaplatí za fiktivní slevu, kdy před vlastní slevou je cena prodejcem záměrně zvýšena a o stejnou částku pak následně opět snížena a tato „sleva“ je pak vyznačena na cenovce)
vyžádat si i u zboží ve slevě doklad o koupi (vyhnou se tak problému při uplatnění spotřebitelských práv v případě reklamace)
nebát se uplatnit právo na reklamaci případné vady u zboží bez zjevné vady zakoupeného ve slevě ve stejném rozsahu jako u zboží bez snížené ceny (i pro zlevněný sortiment platí stejná záruční doba, obvykle 24 měsíců, pokud nebyla sleva poskytnuta na konkrétní vadu, což je prodávající povinen vyznačit v dokladu o koupi).
vymáhat svá práva přímo u prodávajícího, případně podat podnět ke kontrole ČOI (prostřednictvím e-podatelny na adrese www.coi.cz).
Zdroj: ČOI
