Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Evropské spotřebitelské centrum Česko (ESC) upozorňuje, že čím dál více spotřebitelů používá nástroje umělé inteligence (AI) k psaní stížností na podnikatele. V současnosti už asi 60 % žádostí přichází připravených pomocí AI.

Podle ředitele ESC Ondřeje Tichoty dokáže AI rychle a přehledně sepsat důležitá fakta a lidem šetří čas. Není to ale právník. Text může obsahovat neexistující paragrafy, nesprávné odkazy na zákony nebo chybné závěry.

Nedávno se stalo, že AI u stížnosti na špatně uvedenou cenu obuvi v e-shopu vygenerovala odkazy na neexistující nizozemské zákony, které měly podpořit nárok na dodání zboží za směšně nízkou cenu. Ve skutečnosti nizozemské úřady považují podobné případy za chybu v nabídce, nikoli za nekalou praktiku.

AI texty bývají někdy také zbytečně dlouhé, což zpracování stížnosti prodlužuje. ESC proto doporučuje žádat AI o stručné shrnutí případu – co se stalo, co spotřebitel požaduje a jaké má důkazy.

Doporučení ESC:

  • vždy ověřit právní odkazy z AI,

  • citlivé údaje (čísla smluv, adresy) do AI nevkládat,

  • nepřidávat celé smlouvy a účtenky do otevřených nástrojů,

  • použít jen potřebné údaje (např. číslo objednávky, datum nákupu, částku).

ESC letos slaví 20 let a dál pomáhá lidem řešit spory s podnikateli z jiných států EU. Více informací najdete na www.evropskyspotrebitel.gov.cz.

zdroj: Evropské spotřebitelské centrum, tisková zpráva ze dne 17.9.2025
foto: ilustrační, Canva.com