Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

596 111 252

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ – VAROVÁNÍ PRO SPOTŘEBITELE

Tisková zpráva ze dne 26.8.2021

Sdružení obrany spotřebitelů MaS, z. s., důrazně varuje spotřebitele před podvodnými telefonáty. Je to pár dní, co jsme zaznamenali případ, kdy se na nás obrátil spotřebitel se svou znepokojivou zkušeností. Přijal telefonát, ve kterém mu bylo sděleno, že k němu domů posílají pracovníka na kontrolu vyúčtování elektřiny a plynu. Volající se představili jako pracovník organizace na ochranu spotřebitele. Avizovaný pracovník se do domácnosti spotřebitele skutečně následně dostavil. Naštěstí ten jej do svého bytu nevpustil a celou situaci oznámil jak nám tak Energetickému regulačnímu úřadu.

Jedná se o samozřejmě  podvod. V žádném případě, žádná z oficiálních spotřebitelských organizací, neposílá pracovníky domů ke spotřebitelům, aby provedli jakoukoliv kontrolu vyúčtování za energie ani jiné služby.

V tomto případě se jedná o klasickou fintu, s pomocí které se snaží dostat zástupci různých firem do domácností spotřebitelů a následně jim nabídnout změnu dodavatele energií. Tyto společností používají nejrůznější záminky a hledají stále nové způsoby, jak se obohatit na nic netušících lidech. Proto vždy, když spotřebitelům kdokoliv volá ohledně elektřiny či plynu, je potřeba být velice obezřetný. Velmi často totiž volající neuvádějí pravdivé informace o tom, za koho ve skutečnosti vystupují. Pokud se vám někdo představí jako zástupce úřadu či firmy, všechno si raději ověřte a do dané společnosti zavolejte nebo napište. Spotřebitelé s nimi nemusí vlastně ani telefonicky hovořit. Pokud jsou spotřebitelé oslovování neznámou osobou telefonicky, doporučujeme jednoduše zavěsit telefon.

Velice rizikové je pozvat si neznámé osoby domů, ukazovat jim svá vyúčtování a hlavně podepisovat, co jsme nepřečetli. Sdružení obrany spotřebitelů MaS, z. s. důrazně varuje všechny spotřebitele, aby nepřistupovali na telefonické nabídky a nabídky podomních  prodejců, které mají za cíl změnu dodavatele energie, ať už přímo nebo ve formě aukce, pokud si smlouvu předem důkladně a v klidu, celou včetně všech příloh a případné plné moci neprostudují a neporozumí všem jejím bodům. Podle našich zkušeností se totiž obsah písemné smlouvy často liší od toho, co je prodejcem spotřebiteli sdělováno ústně.

Podomní prodej je sice v řadě měst a obcí zakázán, ovšem jakmile si spotřebitel prodejce sám vpustí domů a smlouvu podepíše, musí počítat s tím, že je pro něj závazná. Pokud spotřebitel přece jen nátlaku podlehne a podobnou smlouvu se zprostředkovatelem uzavře, nemusí být vše ztraceno. Avšak za předpokladu, že začne urychleně jednat. Od smlouvy o dodávkách energií sjednané při podomním prodeji lze odstoupit ve lhůtě 14 dní od jejího uzavření či ji vypovědět, a to až do uplynutí 15 dnů od zahájení dodávek podle nové smlouvy. Lhůty se dále prodlužují, jestliže spotřebitelé nebyli s tímto právem řádně seznámeni. Pokud prodávající neinformoval spotřebitele o právu odstoupit od smlouvy, lhůta k odstoupení se prodlužuje o rok, tedy na 1 rok a 14 dnů. Avšak pozor, pokud podepíšete smlouvu nikoliv přímo s dodavatelem, ale se zprostředkovatelem, který Vám nabízí poradenské služby v oblasti energií nebo přímo provedení výběru dodavatele, pak na rozmyšlení máte pouze 14 dnů od uzavření smlouvy.

Dlouho připravovanou novelu „Energetického zákona“, která má od příštího roku chránit spotřebitele a posílit pravomoci Energetického regulačního úřadu vůči těmto firmám, vrátil tento týden Senát České republiky zpět do Poslanecké sněmovny. Nezbývá, než doufat, že se jí podaří zákon prohlasovat ještě před koncem volebního období. Pokud ano budeme spotřebitele o všech změnách včas informovat.

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava: tel. Po: 11 – 16 hodin, út: 11 – 16 hodin, čt: 9 – 12 hodin, tel. 596111252, 606 382 280

Bohumín: Každý Čt: 13 – 16 hodin, tel. 723 692 166
Český Těšín: St: 11 – 15 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 602722584
Frenštát p. R.: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 607398511
Bruntál: St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 605 801 362
Nový Jičín: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 607398511
Opava: St: 11 – 15 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Frýdek–Místek: St: 11 – 15 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723692166

Olomouc: Pá: 8.30 – 11.30 hodin – každý první a třetí pátek v měsíci, tel. 605801362
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 607398511
Zábřeh: Čt: 12.30 – 15.30 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 602722584
Přerov: Út: 12 – 16 hodin – každé 2. a 4. úterý v měsíci a 2. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin (po předchozím tel. objednání tel. 723692166)

Kroměříž: St: 11 – 15 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 602722584
Uherské Hradiště: St.11 – 15 hodin každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Rožnov p.R.: Čt.12 – 16 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 607398511
Valašské Meziříčí: Po: 12.–16 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel. 607398511

Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 608722582
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606382280

Brno: Po: 10 – 14 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606382280, 606130894
Břeclav: Čt: 10 – 14.30 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 606382280
Liberec: St: 12 – 16 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607922405
Děčín: Út: 12 – 16 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607922405, 773772683

Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.