Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

596 111 252

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Behaviorální studie Evropské komise k nekalým obchodním praktikám v digitálním prostředí: tmavé vzory a manipulativní personalizace.

Ochrana spotřebitele na jednotném digitálním trhu je jednou z hlavních politických priorit na úrovni EU. V březnu 2022 Evropská komise zahájila hodnocení evropského spotřebitelského práva (tzv. fitness check), pokud jde o poctivost a férovost v digitálním prostředí vůči spotřebitelům. Jedná se o formální hodnocení základních horizontálních právních předpisů na ochranu spotřebitelů za účelem zjištění, zda tyto právní předpisy zajištují vysokou ochranu spotřebitelů v digitálním prostředí.

Evropská komise nedávno zveřejnila behaviorální studii k tématu nekalých obchodních praktik v digitálním prostředí – tmavým vzorům a manipulativní personalizaci. Hlavním cílem studie je identifikace problematických nekalých obchodních praktik ve vztazích mezi obchodníky a spotřebiteli v digitálním prostředí, zejména pokud jde o tmavé vzory a manipulativní personalizaci.

Pojmem „tmavých vzorů“ jsou označovány praktiky obchodníků v digitálním prostředí, jimiž jsou spotřebitelé klamáni, nuceni či manipulováni do rozhodnutí, která často nejsou v jejich nejlepším zájmu.  

Studie je ke stažení ZDE (v angličtině).

Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky Zpráva ze dne: 9. 6. 2022. Dostupné on-line: Behaviorální studie Evropské komise na téma tmavých vzorů v digitálním prostředí | MPO