TRANSPORT 2012: OBCHVAT KRNOVA JE DOPRAVNÍ PRIORITA
Plány obchvatu Krnova skončily v šuplíku, realizace se odložila na neurčito a v uplynulých letech jen dobíhaly naplánované demolice a výkupy pozemků na jeho trase.
Přestože obchvat Krnova patří k nejlépe připraveným dopravním stavbám, při nástupu krize v roce 2009 ho kraj vyřadil ze seznamu svých krátkodobých i střednědobých priorit.
Krnovský obchvat byl projektován s výhledem, že se stane součástí rozsáhlého konceptu Slezského kříže. Tato vize evropského významu řeší dopravu na ose západ-východ. Propojení Ostravy, Opavy a Krnova se společně s dálnicí D47 má stát strategickou dopravní tepnou, která nejen zlepší napojení Česka, Slovenska a Polska, ale celkově dopravu od Baltského po Jaderské moře. Proto se město Krnov v roce 2001 stalo zakládajícím členem Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57, které podporuje nejen kvalitní spojení Ostrava – Opava – Krnov, ale celou vizi Slezského kříže.
Šance na evropské peníze
Vedení Krnova se sice od té doby již několikrát obměnilo, ale město v tomto sdružení pracuje dodnes. Díky tomu v loňském roce se Krnov dokonce stal hostitelem setkání zástupců polského Sejmu, Parlamentu ČR, Moravskoslezského kraje, Opolského vojvodství i měst a obcí na trase komunikace I/11-I/57. Z tohoto setkání vzešel požadavek zařadit dopravní spojení Ostrava – Opava – Krnov – Prudnik – Opole do globální transevropské dopravní sítě (TEN-T).
Pokud by se to podařilo, bylo by možné čerpat evropské prostředky na vybudování dopravní infrastruktury. Pro Krnov by to znamenalo značné zvýšení šancí na vybudování obchvatu.
Krnov a globální síť
V Ostravě se v listopadu uskutečnila mezinárodní konference Transport 2012, kde mezi tématy byla transevropská dopravní síť TEN-T ve vztahu k prioritám Moravskoslezského kraje. Závěry této konference se Krnova bezprostředně týkají.
„Pro Krnov je důležité, že v rámci podpory navrhovaného severo-jižního koridoru Baltic-Adriatic, neboli od Baltského po Jaderské moře, není v rámci Moravskoslezského kraje hlavním problémem výstavba dálnice D1 nebo druhého národního železničního koridoru, neboť tyto stavby již byly realizovány a jsou v provozu. Nejdůležitější je napojení na tento koridor v ose západ-východ, pro nějž se již vžilo označení Slezský kříž. Jedná se o spojnici nadnárodního významu, pomyslně spojující města Opole, Krnov, Opava, Ostrava, Třinec a Žilina,“ uvedl místostarosta Krnova Michal Brunclík.
S tím, že na konferenci proto byla podepsána deklarace požadující urychlenou realizaci tohoto propojení.
„Je potěšitelné, že v rámci regionálních priorit v oblasti silniční dopravy byl potvrzen a jmenovitě uveden obchvat Krnova a v oblasti železniční dopravy byla zařazena akce Optimalizace a zkapacitnění železniční trati Opava-východ – Krnov. Musíme se proto dál snažit pracovat na přípravě realizace těchto pro Krnov tak důležitých staveb,“ dodal Brunclík.
TEN-T: vize do roku 2050
Hlavní dopravní síť v Evropě TEN-T má být vytvořena do roku 2030. Má plnit funkci dopravní páteře jednotného trhu, která bude podporována komplexní sítí na úrovni regionů a členských států. Jejich výstavba a modernizace by měla být financována z peněz EU. Cílem je zajistit, aby se do roku 2050 převážná většina evropských občanů a podniků nacházela nejdále půlhodinu cesty od hlavní sítě.
Vize TEN-T vychází z toho, že úroveň dopravní obslužnosti má zásadní vliv na podnikatelské prostředí, zaměstnanost a život občanů.
Zdroj: denik.cz