Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

KDYŽ NECHCETE NA POŠTĚ ČEKAT

Pokud adresáti z jakéhokoliv důvodu nechtějí, aby jim bylo dodáváno na adresu jejich bydliště či sídla, mohou uzavřít s Českou poštou dohodu o zřízení tzv. dodávací schrány. Sem jsou pak dodávány zásilky pro adresáta, případně i další osoby, které jsou na základě dohody oprávněné užívat stejnou dodávací schránu.

U zásilek, které např. z důvodu velikosti či objemnosti není možné do dodávacích schrán vložit, je do dodávací schrány vložena výzva k vyzvednutí zásilky uložené u stanovené pošty. Dohoda mezi adresátem a Českou poštou je písemná, protože podle poštovních podmínek je možné do dodávacích schrán dodávat i doporučené zásilky (tedy zásilky u nichž je vyžadováno stvrzení převzetí) tak, že se zásilka vloží do dodávací schrány a adresát se zpravidla přímo v dohodě písemně zavazuje, že převzetí poštovní zásilky neprodleně České poště potvrdí, k čemuž slouží příslušný formulář vkládaný do dodávací schrány.

Není-li uživatel dodávací schrány spokojen s kvalitou dodávání jemu určených zásilek, může službu jako jakoukoliv jinou reklamovat. Pokud adresát nadále nesouhlasí s dodáváním do dodávací schrány, může v souladu s uzavřenou dohodou od této dohody odstoupit, a to s okamžitou účinností. Je zapotřebí však tuto skutečnost písemně oznámit České poště.

V květnu 2018 proběhla ze strany Českého telekomunikačního úřadu u pošty kontrola dodávání do dodávacích schrán. ČTÚ se zaměřil na případy, které nespadají pod výjimky, kdy nemusí být zajištěno dodání na adresu každé fyzické a právnické osoby, stanovené v § 16 vyhlášky č. 464/2012 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Kontrolou byly zjištěny opakované nedostatky z hlediska plnění smluvních podmínek. ČTÚ poštu vyzval k odstranění zjištěných nedostatků a vyžádal si písemnou zprávu o jejich odstranění včetně přijetí preventivních opatření ze strany České pošty.

Zdroj: Monitorovací zpráva Českého telekomunikačního úřadu č. 7/2018