FASTFOODŮ PŘIBÝVÁ. A ČEŠI JE BEROU ÚTOKEM
V Česku jsou stovky fastfoodů, restaurací s rychlým občerstvením. Zpočátku k nim Češi, zvyklí zpravidla na polévku nebo párky na stojáka v bufetu, měli nedůvěru, až odpor. To je dnes pryč. Obliba fastfoodů roste a jejich poboček přibývá.
Do některého z řetězců s rychlým občerstvením si zajde několikrát do měsíce 37 procent lidí, vyplynulo z loňského průzkumu agentury STEM/MARK.
Od roku 1992, kdy se otevřela první prodejna McDonald’s ve Vodičkově ulici v Praze, nejenže na český trh přišla většina velkých zahraničních fastfoodových řetězců, ale vznikly také úspěšné české podniky nabízející třeba bagety.
Všichni expandují
Počty jejich poboček se počítají na stovky a každoročně přibývají další. Třeba tržby Burger Kingu nebo KFC se podle údajů firem v posledních letech zvyšují dvouciferným tempem.
Dařit se ovšem nepřestalo ani tradičním stánkům s oblíbeným párkem v rohlíku nebo smaženým sýrem v housce. Lidé mají rychlé občerstvení rádi i přesto, že nepatří právě mezi to nejlevnější.
Průměrná útrata tam podle průzkumu činí 188 korun. To je více, než lidé zaplatí za obědové menu s nápojem v klasické restauraci.
McDonald’s má v současnosti v České republice 97 restaurací a plánuje svou síť, podobně jako ostatní řetězce, rozšířit.
„V prvním roce jsme v České republice stihli otevřít tři restaurace a zaměstnat 230 kolegů, o 25 let později už šlo o 95 restaurací a také počet zaměstnanců vzrostl na 25násobek,“ řekla Právu mluvčí společnosti Zuzana Svobodová. Firma teď v Česku zaměstnává přes 5700 lidí.
Ke stovce poboček se blíží rovněž konkurenční KFC, které vstoupilo na trh o dva roky později. „V roce 2010 jsme otevřeli padesátou pobočku, v roce 2017 osmdesátou a nyní se jistě blížíme ke stovce,“ uvedl pro Právo prezident KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík.
Další z velkých řetězců, Burger King, který vstoupil na trh před deseti lety, má zatím v ČR 18 poboček. „Počínaje loňským rokem uskutečňujeme expanzi značky tempem pět až sedm restaurací ročně,“ sdělil Právu ředitel Burger Kingu pro Českou republiku a Slovensko Daniel Ryška.
Chtějí něco lepšího
Ne vždy nabízejí fastfoody jen smažené produkty s houskou, hranolky a sladkou limonádou. McDonald’s přišel už před lety s nabídkou jablek a se saláty. Prodejci reagují i na to, že chutě zákazníků se časem mění, a rozšiřují sortiment, i když některé výrobky jsou stálicemi.
V Burger Kingu se na špici drží burger Whopper, nejoblíbenějším produktem u McDonald’s zůstává cheeseburger. V KFC lidé nejčastěji volí sendvič Twister a kuřecí křidélka s hranolky.
I tady se ale lidé začínají více zajímat o složení potravin, preferují zdravější jídla a řetězce se tomu přizpůsobují. „Za poslední roky pozorujeme posun od levnějších burgerů k dražším a větší zájem zákazníků o to, co burgery obsahují. Zavedli jsme burger Angus, v němž používáme maso dovážené z Irska. Těší se velkému zájmu a prodejům, přestože stojí 149 Kč,“ uvedl Ryška.
Češi podle Svobodové rovněž oceňují lokální suroviny, a tak se firma snaží co nejvíce spolupracovat s místními dodavateli.
„Daří se nám to například se snídaňovými vajíčky z českých podestýlkových chovů, českým hovězím v prémiových burgerech, ale považujeme za „naše“ i suroviny ze Slovenska, jako jsou mléčné směsi pro shaky a zmrzliny nebo zelenina,“ uvedla.
„Samozřejmě sledujeme i aktuální trendy, a tak jsme v loňském roce zavedli bezlepkový burger, v McCafé nabízíme bezlaktózové mléko a dezerty včetně bezlepkových,“ dodala pro Právo Svobodová.
Zdroj: novinky.cz – Právo