DĚDIČKA HRNCŮ ZEPTER: OSOBNÍ PRODEJ NEOPUSTÍME
Nejsme levní: Zboží, které nabízíme, není levné, uvádí globální šéfka Diana Zepterová. Firma působí v 60 zemích světa, má 80 milionů zákazníků a zaměstnává 100 tisíc lidí.
Philip Zepter, podnikatel srbského původu a majitel stejnojmenné firmy, vybudoval v 90. letech ve střední a východní Evropě nedobytný hrad ze svých nerezových hrnců. Hrdě se tyčil i na území Česka. Dlouholetou suverenitu výrobce nádobí, který prodá většinu svého zboží z ruky do ruky na předváděcích akcích, tu ale loni narušila kampaň proti přímému prodeji a filmový dokument Šmejdi, který upozorňoval na nátlakové praktiky některých prodejců a nevýhodné kupní smlouvy.
„Náš přímý prodej měl v Česku úžasnou historii,“ uvedla v rozhovoru pro HN globální šéfka firmy Diana Zepterová, neteř a nástupkyně Philipa Zeptera, který nemá vlastní děti, jen adoptovanou dceru. „Teď nám klesají tržby a potýkáme se s tím, že jsme spojováni s nekalými obchodními praktikami přímého prodeje,“ potvrdila Zepterová. Upustit od osobního prodeje ale rodinná firma podle „korunní princezny impéria hrnců“ nehodlá.
Žně skončily
Společnost, jejíž výrobky lze najít snad v každé rodině, dosahovala na vrcholu 90. let tržeb, které už se blížily jedné miliardě (cca 870 milionů korun). Svého času tu přitom pod mottem „Žijte zdravě a déle“ prodávala zpravidla starším lidem na předváděcích akcích původně jen hrnce za desetitisíce korun na splátky. Pro tyto účely neváhala pronajmout honosné prostory zámků či velké sály kulturních domů. K hrncům pak přibyly hodinky, zdravotní vysavače či bytové doplňky.
Tržby firmy se ale v posledním zveřejněném finančním roce 2012 zastavily lehce nad 700 miliony korun. V prvním pololetí roku 2013 podle českého vedení meziročně klesly o dalších 30 procent. Celoroční čísla zatím Zepter nezveřejnil.
Hranici tržeb z 90. let firma od nového tisíciletí už nikdy nepřekonala. A zlaté časy se nejspíš již nevrátí. Letos lze čekat další pokles obratu, i kvůli řadě legislativních zásahů – osobní prodeje omezil nový občanský zákoník i novela zákona o ochraně spotřebitele.
Zepter je mimo jiné od začátku letošního roku povinen nahlašovat České obchodní inspekci všechny své prezentace. „Nepředstavuje to pro nás žádný problém,“ tvrdí ale Klára Šircová z českého Zepteru. Řada měst také zcela zakázala podomní prodej.
Pod drobnohledem jsou i kupní smlouvy, od nichž se podle právních expertů vždy složitě odstupovalo. „Akceptujeme žádost o zrušení jakékoli smlouvy, sepsané kdekoli, do 14 dnů,“ vyjádřil se už před časem šéf Zepteru v Česku Michal Jílek.
Tři a více nul
Neuvažuje Zepter vzhledem ke společenské náladě o novém způsobu prodávání? „Stále věříme, že osobní konzultace pomohou zvednout důvěru zákazníků v Zepter,“ uvedla Diana Zepterová.
Oživit tržby má podle ní také e-shop, který Zepter spustil v Česku v první várce zemí. I tady se částky za nabízené krémy, hodinky či další produkty pohybují podobně jako u nádobí až v řádu desetitisíců korun – tedy v relacích, které by v kamenných prodejnách jen těžko uspěly.
„Netvrdíme, že naše zboží je levné. Tvrdíme, že benefit, který vnáší do našeho života, je nevyčíslitelný,“ hlásá Diana Zepterová teorii svého strýce. Tomu se firma působící v 60 zemích světa postarala o jmění ve výši pět miliard korun. O ty se přitom nikdy „nepodělil“ – žije totiž v Monte Carlu, kde je nemusí danit.
Zdroj: ihned.cz – hospodařske.noviny