Český telekomunikační úřad se v praxi setkává s tím, že mezi stranami smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací bývá ujednáno unikátní heslo pro komunikaci. Poskytovatel služeb sdělí toto heslo účastníkovi zpravidla při uzavření smlouvy (heslo bývá uvedeno přímo ve smlouvě nebo v jiných dokumentech, které jsou součástí smlouvy). Poskytovatel služby následně vyžaduje sdělení hesla po účastníkovi zejména při komunikaci na dálku za účelem ztotožnění osoby, s níž jedná. Takový požadavek je zcela oprávněný. Nicméně mohou se však vyskytnout i konkrétní případy, kdy o identifikaci účastníka i bez hesla není pochyb.
Na Český telekomunikační úřad se obrátil účastník – spotřebitel, po němž požadoval poskytovatel sdělení hesla i při výpovědi smlouvy podané v písemné formě (v listinné podobě) opatřené vlastnoručním podpisem účastníka.
Účastník však zapomněl své heslo pro komunikaci, takže jej ani nemohl poskytovateli sdělit. Poskytovatel tedy výpověď smlouvy neakceptoval, smlouvu neukončil a poskytoval (účtoval) účastníkovislužby elektronických komunikací i nadále.
Úřad dal ve sporu za pravdu účastníkovi, neboť v tomto konkrétním případě byly zohledněny další aspekty, zejména kombinace listinné podoby s vlastnoručním podpisem s komunikací z e-mailové adresy ve smlouvě uvedené, takže o identifikaci účastníka nebyly pochybnosti.
Úřad však vyzývá účastníky, aby měli povědomí o tom, kde mají heslo pro komunikaci uvedeno a že po nich poskytovatelé mohou toto heslo vyžadovat.
Sdělením hesla lze jednoduše předejít případným sporům.
Zdroj: www.ctu.cz, Monitorovací zpráva Českého telekomunikačního úřadu 2/2022 ze dne 22. 2. 2022. Dostupné on-line: https://www.ctu.cz/sites/default/files/mz_2022-2.pdf