Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

ČOI: NA ZAČÁTKU LETNÍ SEZONY SE ČOI ZAMĚŘILA NA TURISTICKY ZAJÍMAVÉ LOKALITY

Česká obchodní inspekce uskutečnila začátkem letní turistické sezóny akci zaměřenou na kontrolu nabídky a prodeje výrobků a poskytování služeb. Celkem provedla v období od 2. května do 30. června tohoto roku 319 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 98 případech, což je téměř 31 procent. Prodejci nejčastěji nedodržovali správnou hmotnost pokrmu nebo míru nápoje. Konečná cena pak mohla být nesprávně účtována a spotřebitel zaplatil více, než byla deklarovaná cena.

Česká obchodní inspekce realizuje i sezónní kontroly, které jsou zaměřeny na turisticky zajímavé lokality a provádí je v několika etapách. V období od 2. května do 30. června 2017 proběhla první etapa. Inspektoři ČOI uskutečnili 319 kontrol a v 98 případech bylo zjištěno porušení právních předpisů, což je 30,7 %.

 Zjištěné nedostatky

 Nejčastěji prodejci porušovali zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (celkem v 96 případech):

  • ve 41 případech obchodníci nedodrželi zásady poctivosti prodeje – § 3 (např. nesprávná hmotnost pokrmu nebo míra nápoje a následné nesprávné účtování v návaznosti na seznámení s cenou)
  • v 25 případech došlo k porušení povinnosti seznámení spotřebitele s cenou nabízených výrobků nebo služeb (ve smyslu ustanovení § 12)

Porušení dalších právních předpisů v dozorové kompetenci České obchodní inspekce bylo zjištěno v 19 případech.

Opatření

V tomto období inspektoři uložili celkem 84 pokut ve výši 175 000 Kč. V rámci kontrolní akce byl vydán zákaz prodeje na 349 kusů výrobků, které nesplňovaly požadavky právních předpisů. Hodnota zakázaných výrobků činila 34 128 Kč. Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání na 21 kusů měřidel, která neodpovídala požadavkům zvláštních právních předpisů.

Závěr

Kontrolní akce ČOI byla zaměřena na nabídku a prodej výrobků a poskytování služeb v turistických oblastech, které jsou spotřebiteli využívány zejména v letním období. Zvýšení zájmu spotřebitelů o služby na hradech a zámcích, koupalištích, ve sportovních areálech, půjčovnách sportovního vybavení a kempech lze předpokládat zejména ve druhé etapě této kontrolní akce, která probíhá v období od 1. 7. až do 30. 9. 2017.

Zdroj: ČOI

61d57054a2fa3fc7f73b79247a73f4d5