ČOI: JAKÁKOLIV DISKRIMINACE SPOTŘEBITELE JE NEZÁKONNÁ
Zákon o ochraně spotřebitele zakazuje v rámci povinností stanovených prodávajícím a poskytovatelům služeb jakýmkoliv způsobem spotřebitele při prodeji výrobků nebo poskytování služeb diskriminovat. Na odhalování takového jednání se Česká obchodní inspekce zaměřuje průběžně po celý rok. „V rámci kontrol bylo zjištěno pouze několik případů diskriminace spotřebitele, nemělo by k ní však docházet vůbec. Proto budeme toto protiprávní jednání nadále sledovat a všechny jeho formy postihovat,“ řekl ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský.
V období 1. čtvrtletí 2013 bylo v rámci kontrolní akce se zaměřením na různé formy diskriminačního jednání provedeno celkem 228 kontrol. Podezření na některou z forem diskriminace však bylo zjištěno pouze v 5 případech. Ve 2 z nich se jednalo o bezdůvodné omezení věku účastníků pořádaných akcí nad 18 let a ve dvou případech byl spotřebitelům odmítnut prodej nabízeného zboží. Poslední zjištění se týkalo diskriminace skupiny spotřebitelů formou dvojích cen.
Vedle obecného zaměření kontrol na všechny formy diskriminace byly v rámci akce sledovány zejména tři samostatné oblasti možného diskriminačního jednání podnikatelů, a to rasová diskriminace, diskriminační používání dvojích cen a diskriminace handicapovaných osob. Prověřovány byly také podněty spotřebitelů, kterých bylo v průběhu 1. čtvrtletí přijato celkem 24.
Rasové diskriminace se týkalo celkem 65 kontrol, k nimž byly využívány i inspektorky romské národnosti. Diskriminační jednání s rasovým podtextem nebylo zjištěno ani v jednom případě.
Diskriminační uplatňování dvojích cen bylo kontrolováno v 81 případech a prokázáno bylo v jednom z nich: Provozovatel městské hromadné dopravy poskytoval slevy důchodcům starším 70 let pouze za podmínky, že mají trvalé bydliště v příslušném městě.
Na možnou diskriminaci handicapovaných osob pak bylo zaměřeno 41 kontrol, diskriminační jednání však nebylo zjištěno ani v jednom případě.
Kromě prověřování, zda nedochází ze strany prodávajících nebo poskytovatelů služeb k diskriminaci spotřebitelů, bylo inspektory dále zjišťováno, jak prodávající plní další povinnosti, vyplývající z obecně závazných právních předpisů v kontrolní pravomoci ČOI. Porušení povinností byla zjištěna v 91 případech (39,9 %). Nejčastěji se jednalo o nedodržení zásad poctivosti prodeje a neseznámení spotřebitelů s cenou výrobků nebo služeb.
Závěr
Výsledky kontrol za 1. čtvrtletí roku 2013, zaměřených na různé projevy diskriminačního jednání potvrdily, že případy diskriminace spotřebitelů jsou ojedinělé a v některých případech souvisí spíš s různým výkladem příslušných právních předpisů. Také počet podání spotřebitelů naznačuje, že se s projevy diskriminačního jednání nesetkávají v běžném životě příliš často. Za dobré znamení lze považovat, že nebyly zjištěny žádné případy rasové diskriminace, byť byly v rámci prováděných kontrol využívány rovněž inspektorky romské národnosti. Problematiku diskriminace spotřebitele ve všech jejích formách bude Česká obchodní inspekce sledovat i nadále a diskriminační jednání prodávajících a poskytovatelů služeb postihovat.
Zdroj: ČOI