Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

ČOI: DISKRIMINAČNÍ JEDNÁNÍ SPOTŘEBITELŮ

Diskriminace je jedna ze společensky nepřijatelných a navíc protiprávních forem jednání obchodníků, která je, v oblasti prodeje produktů a poskytování služeb, průběžně monitorována Českou obchodní inspekcí. Ve 2. čtvrtletí 2016 se uskutečnilo na území celé České republiky 257 kontrol, kdy z toho podezření na diskriminaci spotřebitele bylo zjištěno v 5 případech, což je téměř 2 procenta. Převážně se jednalo o restaurační zařízení. Ve sledovaném období nabylo právní moci za diskriminaci 6 pokut v celkové hodnotě 107 000 korun. Mimo jiné se také inspektoři ČOI zaměřili na dodržování dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.). Porušení právních předpisů bylo shledáno ve 129 případech, což je 50 % všech kontrolovaných subjektů. Nejčastěji se jednalo o porušení zásad poctivosti prodeje výrobků a služeb a neinformování o cenách prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb.

V období od 1. 4. 2016 do 30. 6. 2016 provedli inspektoři ČOI 257 kontrol, které byly primárně zaměřeny na obchodníky a jejich případné používání některé z forem diskriminace spotřebitelů. Při ověřování možného diskriminačního jednání byly v maximální míře využívány jak romské inspektorky, tak dobře jazykově vybavení inspektoři.

Součástí kontroly bylo rovněž ověřování plnění dalších povinností prodávajících, které vyplývají z ustanovení obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti České obchodní inspekce.

Z výše uvedené tabulky je zřejmé, že diskriminace byla prokázána v 5 případech, což je 1,9 % z celkového počtu 257 provedených kontrol. Jednalo se:

  • ve 2 případech z důvodu národnosti byly v restauračních zařízeních cizojazyčně hovořícím spotřebitelům účtovány vyšší ceny
  • ve 2 případech neobsloužení spotřebitele v restauračním zařízení
  • v 1 případu odmítnutí přijetí internetové objednávky

V souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním nabylo ve 2. čtvrtletí 2016 právní moci 6 pokut ve výši 107 000 korun.

Při kontrolách bylo zjištěno porušení právních předpisů ve 129 případech, což je 50,2%

Z výsledků vyplývá, že přetrvávají nedostatky především v dodržování zákona o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.) a to převážně v těchto oblastech:

  • ve 36 případech se jednalo o porušení zásad poctivosti prodeje výrobků a služeb (§ 3)
  • ve 34 případech prodávající řádně neinformovali spotřebitele o cenách prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12)
  • v 11 případech byly zjištěny závady při vystavování řádných dokladů o zakoupení výrobků nebo služeb na vyžádání spotřebitele (§ 16)
  • v 7 případech se jednalo o porušení vztahující se k dodržování formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace, včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty k jejímu vyřízení (§19)
  • v 7 případech prodávající neuvedl některou z povinných náležitostí, které musí být uvedeny v pozvání na organizovanou akci (§ 20a)
  • v 6 případech nebyly prodávané výrobky přímo viditelně a srozumitelně označeny zákonem stanovenými informacemi (§ 10)
  • v dalších kontrolách se pak jednalo o porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele nebo jiných právních předpisů

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v této oblasti kontrol pravomocně uloženo celkem 159 pokut v celkové hodnotě 780 000 korun (včetně pokut za diskriminaci).

Výsledky kontrolní akce zaměřené na odhalování diskriminace spotřebitelů prokázaly, že ve 2. čtvrtletí roku 2016 došlo, bohužel, v této oblasti k mírnému procentuálnímu nárůstu počtu zjištění oproti  1. čtvrtletí roku 2016 (1,45%). Přínosné jsou konzultace se zástupci Kanceláře veřejného ochránce práv a účast na jím pořádaných seminářích. Diskriminaci spotřebitelů bude Česká obchodní inspekce nadále věnovat zvýšenou pozornost.

Zdroj: ČOI

220