Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

ZAVĚSTE , NEJSTE V POŘADÍ

Český telekomunikační úřad ve své monitorovací zprávě informuje o zvýšeném počtu stížností zejména od seniorů na vysoké faktury způsobené voláním na linky zpoplatněné vyšší minutovou sazbou.

Především z řad seniorů přichází v poslední době zvýšený počet stížností na vysoké faktury způsobené voláním na linky zpoplatněné vyšší minutovou sazbou, případně vyšší jednorázovou cenou za spojení (audiotexové služby). Audiotexem se rozumí hovory na speciální čísla s předčíslími 900, 906, 909, případně 908. Tyto linky jsou často využívány ke zpoplatnění účasti v různých televizních kvízech, spotřebitelských soutěžích, věštbách apod.

Spotřebitelé si ve stížnostech stěžují na to, že poté, co se dovolali na linku televizní soutěže, které se chtěli zúčastnit, nebyli ani po dlouhém čekání přepojeni do televizního studia a nemohli tak sdělit správnou odpověď a soutěž vyhrát. Zároveň jim byla doba strávená čekáním na přepojení (často vyplněného hudbou, nebo výzvami, aby účastník vyčkal na přepojení do studia) účtována zvýšenou sazbou.

Z podnětů vyplývá, že takovéto hovory mohou trvat i desítky minut a účast v těchto soutěžích pak může spotřebitele vyjít i na několik tisíc korun. Reklamacím vyúčtování v takových případech operátoři nevyhovují s odvoláním na to, že se nejedná o službu elektronických komunikací, ale o službu obsahu a odkazují na konkrétní poskytovatele služeb obsahu.

ČTÚ nemá jakoukoliv pravomoc zkoumat regulérnost průběhu televizní soutěže, znalostního kvízu apod. Není oprávněn ani zabývat se otázkou, proč nebyl volající do televizního studia přepojen, tím méně pak, jestli k přepojení nedošlo záměrně. V rámci svých kompetencí může ČTÚ pouze ověřit, zda došlo k navázání telefonního hovoru s telefonní linkou, která je k provozování audiotexových služeb použita. V případě, že je zjištěno, že telefonní spojení bylo navázáno (což ostatně spotřebitelé často ani sami nerozporují), nemá ČTÚ ve sporech o úhradu ceny takové služby jinou možnost, než nároku poskytovatele služeb vyhovět.

ČTÚ považuje za důležité i s ohledem na množící se stížnosti a na to, že ve většině případu se jedná o stěžovatele dříve narozené, doporučit všem, které láká vidina účasti v podobných soutěžích, aby předem zvážili, zda případná inzerovaná výhra vyváží možná rizika spojená se zvýšenou cenou za uskutečněný hovor.

S reklamací je třeba s obracet na poskytovatele služby obsahu, v popsaných případech na provozovatele dané televizní soutěže. Reklamace podaná u poskytovatele služby obsahu však bez dalšího neznamená, že spotřebitel nebude povinen uhradit cenu za uskutečněné audiotexové volání. V případě neúspěšné reklamace je možné obrátit se na Českou obchodní inspekci.

Zdroj: Český telekomunikační úřad, Monitorovací zpráva 3/2018