Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

596 111 252

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ – NAMÁTKOVÁ KONTROLA – MUSÍME OSTRAZE UKAZOVAT TAŠKY?

Tisková zpráva ze dne 30.9.2021

Samoobslužné prodejny dnes již všichni bereme jako samozřejmost a to nejen ve větších městech, ale i na vesnicích. Zákazník si sám prohlédne a vybere zboží a odchází s ním k pokladně, kde jej zaplatí a odnáší si ho domů. Prodejní plochy bývají náležitě zajištěny a hlídány, aby zákazník odcházel pouze s řádně zaplaceným zbožím. Krádeže v samoobslužných prodejnách jsou bohužel v dnešní době velkým problémem, který může ohrožovat i ekonomickou existenci prodejny, proto se obchodníci snaží všemožně ochránit svůj majetek. Ochranka tak patří k současným obchodům skoro stejně samozřejmě, jako třeba nákupní košík.  Zaměstnanci, kteří mají odpovědnost za svěřený majetek, se ho snaží chránit nejrůznějšími prostředky, vždy je ale potřeba mít na zřeteli právo na ochranu osobnosti.

V přeplněných nákupních centrech bohužel neustále dochází ke konfliktům mezi ochrankou a zákazníkem. Typickým příkladem je příběh pana Františka, který se obrátil na naši poradnu se stížností a dotazem na chování ostrahy v jedné nejmenované prodejně, kde pravidelně nakupuje. V této prodejně se mu opakovaně přihodila stejná situace, kdy mu ostraha prodejny prohledávala jeho tašku. Celá situace byla krajně nepříjemná a následně nedošlo ani k omluvě ze strany ostrahy..

Většina spotřebitelů bývá takovouto situací natolik vyvedena z míry, že ani nezjišťuje, zda vůbec má pracovník na takovýto požadavek nárok. Mnohdy je takovéto nepřímé označení za zloděje, nebo obava z ostudy natolik silná, že vede k bezmyšlenkovitému uposlechnutí příkazů ochranky, které jsou často pronášeny i nevybíravým způsobem. Přitom je potřeba si uvědomit, že takovýto pracovník má ve skutečnosti  jen omezená práva zasahovat do našeho soukromí.

Nenechejte se zastrašit a trvejte na respektování vašich práv

Mnozí z nás už ví, nebo alespoň tuší, že by se jim nikdo, tedy ani pracovník bezpečnostní služby, neměl hrabat v tašce ani po nich vyžadovat doklady. Ovšem když dojde k této situaci, začnou pracovat emoce a řada lidí k prohlídce tašek i kapes raději svolí. Abychom v té chvíli mohli jednat a argumentovat racionálně a klidně, pojďme se s našimi právy seznámit podrobněji.

  1. Pracovníci bezpečnostní služby by se k vám měli chovat nejen zdvořile, ale především v souladu se zákonem. Bezpečnostní agentury ale běžně používají i postupy, na které nemají právo.
  2. namátková kontrola nákupu nebo osobních věcí je možná pouze za předpokladu, že s tím zákazník vysloví souhlas.
  3. Osobní věci může na požádání kontrolovat pouze policie, nikoli prodavači, pokladní nebo bezpečnostní služba.
  4. Pokud má bezpečnostní služba důvodné podezření, že zákazník něco ukradl, může ho sice na místě zadržet, ale musí přivolat policii. Až do jejího příjezdu podezřelý nemusí nikomu ukazovat své věci nebo sdělovat svoje jméno.
  5. Pokud se ukáže, že zákazník nic neukradl a byl tak zaměstnanci prodejny zadržen bezdůvodně, může se domáhat omluvy, případně i finanční náhrady, pokud mu v souvislosti s tím nějaká škoda vznikla. Mohlo totiž dojít k omezení jeho osobní svobody

 

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava: tel. Po: 11 – 16 hodin, út: 11 – 16 hodin, čt: 9 – 12 hodin, tel. 596111252, 606 382 280

Bohumín: Každý Čt: 13 – 16 hodin, tel. 723 692 166
Český Těšín: St: 11 – 15 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 602722584
Frenštát p. R.: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 607398511
Bruntál: St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 605 801 362
Nový Jičín: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 607398511
Opava: St: 11 – 15 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Frýdek–Místek: St: 11 – 15 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723692166

Olomouc: Pá: 8.30 – 11.30 hodin – každý první a třetí pátek v měsíci, tel. 605801362
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 607398511
Zábřeh: Čt: 12.30 – 15.30 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 602722584
Přerov: Út: 12 – 16 hodin – každé 2. a 4. úterý v měsíci a 2. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin (po předchozím tel. objednání tel. 723692166)

Kroměříž: St: 11 – 15 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 602722584
Uherské Hradiště: St.11 – 15 hodin každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Rožnov p.R.: Čt.12 – 16 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 607398511
Valašské Meziříčí: Po: 12.–16 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel. 607398511

Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 608722582
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606382280

Brno: Po: 10 – 14 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606382280, 606130894
Břeclav: Čt: 10 – 14.30 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 606382280
Liberec: St: 12 – 16 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607922405
Děčín: Út: 12 – 16 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607922405, 773772683

Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.