Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Koupě ojetého auta může být na první pohled výhodná, ale spotřebitelé by měli být obezřetní. Česká obchodní inspekce (ČOI) provedla na podzim 2024 kontrolní akci zaměřenou na nabídku a prodej použitých osobních vozidel a zjistila pochybení ve dvou třetinách případů. Z celkem 37 provedených kontrol bylo porušení právních předpisů zaznamenáno ve 25 případech, přičemž celkově inspektoři zaznamenali 46 různých pochybení.

Nejzávažnější nedostatky se týkaly nepravdivých nebo neúplných informací o technickém stavu či historii vozidla. V několika případech se negativní informace o vozidle objevily až v kupní smlouvě nebo jejích přílohách, přičemž během předchozí komunikace byly inspektorům v roli spotřebitelů zatajeny. V jednom případě by si tak spotřebitel koupil nepojízdné vozidlo, které ve skutečnosti sloužilo spíše jako zdroj náhradních dílů.

Další problémy se týkaly uvádění neúplných údajů v servisních knížkách, nepravdivých informací o záručních lhůtách a reklamačních podmínkách nebo chybějících údajů o mimosoudním řešení sporů na webových stránkách. Přestože ve většině případů nebyly zjištěny větší rozdíly mezi informacemi uvedenými v inzerátech a těmi, které byly sděleny při osobní návštěvě autobazaru, výsledek kontrol ukazuje na značné rezervy v komunikaci prodejců vůči spotřebitelům.

Jak se vyhnout rizikům?

ČOI doporučuje, aby spotřebitelé věnovali zvýšenou pozornost informacím, které o vozidle obdrží. Tyto informace by měly být srozumitelné, úplné a pravdivé – a to od prvního kontaktu až po uzavření kupní smlouvy. Pokud se jedná o údaje, které nejsou ověřitelné z oficiálních databází, měl by prodejce jasně uvést, zda a jak byly tyto informace ověřeny.

Mezi zásadní informace patří stáří vozidla (rok výroby a první registrace), výbava, technický stav, známé závady, počet najetých kilometrů a konečná cena. Ta by měla být uvedena jednoznačně už v inzerátu – bez pozdějších dodatečných poplatků nebo úprav. Pokud autobazar nabízí doplňkové služby, například zprostředkování přepisu vozidla, měl by o tom spotřebitele informovat hned na začátku.

Spotřebitelé by si měli rovněž ověřit, zda za případné vady odpovídá samotný autobazar, nebo třetí osoba – v případě tzv. komisního prodeje. Právní odpovědnost totiž v takovém případě nese původní vlastník vozidla.

Při uzavírání kupní smlouvy je důležité smlouvu důkladně pročíst, včetně všech příloh. Součástí smlouvy by měl být i popis technického stavu vozidla – například ve formě protokolu. Ten může sloužit jako důkazní prostředek při případné reklamaci. Pokud se po koupi vozidla prokáže, že jeho stav neodpovídá údajům uvedeným ve smlouvě, má spotřebitel právo na uplatnění odpovědnosti za vady.

Přepis vozidla v registru vozidel může provést jak kupující, tak prodávající. Postup je popsán na webových stránkách Ministerstva dopravy. Pokud autobazar nabízí zajištění přepisu za úplatu, musí o tom spotřebitele informovat předem.

Zvažujte a ověřujte

Při vážném zájmu o koupi vozidla je vhodné využít dostupné databáze, které nabízejí informace o historii konkrétního vozu. Je však třeba počítat s tím, že údaje mohou být neúplné nebo zkreslené – zejména u starších vozidel s nižší cenou.

Odpovědný prodejce by měl být schopen poskytnout o nabízeném voze pravdivé a úplné informace, a to i v případě, že je prodej zprostředkovaný. Spotřebitel má právo očekávat úroveň odborné péče, která odpovídá poctivým obchodním praktikám a zásadám dobré víry. Pokud prodejce některé informace nezná, měl by to otevřeně přiznat.

Česká obchodní inspekce doporučuje obezřetnost a pečlivou kontrolu všech dokumentů. Nenechte se tlačit do rychlého podpisu a pamatujte: férový prodejce vám ochotně poskytne všechny důležité informace. Pokud si nejste jistí, zvažte konzultaci s odborníkem nebo si přizvěte technika.

zdroj: Česká obchodní inspekce, tisková zpráva ze dne 8.7.2025
foto: ilustrační, canva.com