Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Podle nedávného průzkumu České asociace pojišťoven se 78 % Čechů domnívá, že má u svého domu správně nastavenou pojistnou částku. A to i přes to, že jen polovina ji aktualizuje dostatečně často, tedy nejpozději jednou za tři roky. Nejpoctivější jsou v tomto ohledu klienti v Plzeňském kraji. Naopak v sousedním Karlovarském kraji se svým smlouvám věnují nejméně a každý desátý ji od uzavření dokonce neaktualizoval nikdy. Na nový dům by tak v případě nečekané události neměli.

Ročně dojde k 350 tisícům pojistných událostí na majetku, za které pojišťovny vplatí na 15 miliard korun. V případě přírodní katastrofy, jako byly loňské povodně, se můžou objemy škod vyšplhat i na dvojnásobek. O stamiliony navíc Češi přicházejí tím, že sice mají nemovitosti pojištěné, ale mají je pojištěné špatně. „Podle našich zjištění se to týká bohužel většiny klientů, kteří jsou tzv. podpojištěni, tedy že pojistná částka neodpovídá hodnotě nemovitosti. Přitom 8 z 10 se domnívá, že je nastavení jejich smlouvy v pořádku. V případě pojistné události pak dochází ke zklamání, že to tak není a nový dům si kvůli podpojištění nepostaví,“ vysvětluje Lenka Slabejová, gestorka neživotního pojištění České asociace pojišťoven. Podpojištění se podle České asociace pojišťoven týká 70 % klientů a pojištění jim v průměru kryje jen 60 % hodnoty domu.

Západ Čech plný rozporů

Podpojištění lze podle odborníků předejít zejména pravidelnou aktualizací, a to každé dva až tři roky. To se podle nedávného průzkumu České asociace pojišťoven daří jen polovině dotázaných. Při větší rekonstrukci ji upraví 9 %. Naopak 8 % se na ni od sjednání nepodívalo nikdy. „Co se týče poctivosti v oblasti aktualizace smluv, nejlépe je na tom Plzeňský kraj, kde se smlouvám pravidelně věnuje 56 % klientů. Je tu také nejméně těch, kteří smlouvu neřeší vůbec, a to jen 6 %,“ upřesňuje Lenka Slabejová. Naopak ve vedlejším Karlovarském kraji je nikdy neaktualizovaná každá desátá smlouva, těch pravidelně upravovaných je 47 %.

Podle průzkumu přitom 40 % Čechů odhaduje, že by na nový dům skutečně neměli dostatek prostředků. Třetina si to nikdy nespočítala. „Je alarmující, že klienti ví, že nejsou dostatečně pojištěni, přesto s tím nic nedělají. I to je ostatně jedním z důvodů, proč jsme spustili kampaň 60 % nestačí, která má na problém podpojištění nejen upozornit, ale klienty aktivovat k nápravě,“ uzavírá Lenka Slabejová.

——————–

O průzkumu:

Průzkum Pojištění majetku a podpojištění realizovala nezávislá výzkumná agentura Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na dvou vzorcích – na 1575 respondentech ve věku 18-65 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, vzdělání, čistého příjmu, druhu pojištění a regionu a velikosti místa bydliště, a na 2053 respondentech ve věku 18–65 let v reprezentativním zastoupení. Sběr dat proběhl online.

Zdroj: Česká asociace pojišťoven. Dostupné zde: Česká asociace pojišťoven – Pojištění domu máme nastavené správně, myslí si Češi. Pravda to není