NOVELA ZÁKONA O SPOTŘEBITELSKÉM ÚVĚRU POSÍLÍ PRÁVA SPOTŘEBITELŮ
Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje vítá novelu Zákona o spotřebitelském úvěru, kterou v pondělí 11. února podepsal president České republiky. Nová právní úprava, jež v brzké době nabyde účinnosti (dnem svého vyhlášení ve sbírce zákonů), přináší řadu opatření, jejichž cílem je zlepšit postavení spotřebitelů jako slabší smluvní strany, předcházet jejich předlužení a eliminovat některé neférové praktiky firem poskytujících či zprostředkujících úvěry.
Novela nejen, že posiluje stávající právní úpravu poskytování spotřebitelských úvěrů např. tím, že rozšiřuje informační povinnost věřitelů vůči dlužníkům, zpřesňuje výpočet RPSN a zvyšuje pokuty za porušení zákona, ale především reaguje na nejčastěji používané neférové praktiky poškozující spotřebitele při nabízení, sjednávání a poskytování úvěrů.
Jedním z hlavních principů, na nichž je novela zákona postavena, je zodpovědné úvěrování.
Poskytovatelé úvěru budou mít povinnost před poskytnutím úvěru ověřovat majetkovou situaci klienta a jeho schopnost poskytnutý úvěr splatit. Úvěr pak bude moct být poskytnut pouze v případě, že bude zřejmé, že spotřebitel jej bude schopen splácet.
Věřitelé na dlužnících nadále nebudou moci požadovat zajištění ve výši, která by byla ve výrazném nepoměru k hodnotě zajišťované pohledávky. Mělo by se tak v budoucnu předejít excesům typu, kdy je desetitisícový dluh zajištěn nemovitostí v hodnotě několik řádů vyšší a poskytovatel úvěru spoléhá víc než na splacení dluhu na to, že svou pohledávku uspokojí zpeněžením zástavy.
V případě služeb o zprostředkování úvěru zavádí novela právo spotřebitele odstoupit bez jakékoli sankce také od smlouvy o zprostředkování spotřebitelského úvěru, pokud ve 14denní lhůtě od uzavření této smlouvy nedošlo na jejím základě ke sjednání spotřebitelského úvěru. Odstoupením od smlouvy o zprostředkování spotřebitelského úvěru se pak ruší i případné další uzavřené smlouvy o doplňkových službách, např. o životním pojištění. Před zaplacením odměny za zprostředkování bude zprostředkovatel povinnen spotřebitele vyrozumět o výsledcích své činnosti, zejména o vyjádření všech oslovených věřitelů.
Mimo zákon je postavena také neférová praktika zaměřená na nejohroženější skupinu spotřebitelů, na ty, kteří např. z důvodu své finanční situace nejsou schopni dosáhnout na půjčky od bankovních a seriózních nebankovních institucí a jsou nuceni nabídky úvěru vyhledávat jinde např. v inzerci. Tito spotřebitelé byli často v nabídce odkázáni, či následně přesměrováni na zpoplatněná telefonní čísla a v konečném důsledku za hovory na ně uskutečněné zaplatili i desetitisícové částky. Často jediným cílem firem používajích tato telefonní čísla nebylo poskytnout úvěr, ale obohatit se na poplatcích za telefonní hovor.
Z důvodu poměrně komplikované právní úpravy směnek a nízkého povědomí běžného spotřebitele o všech možných následcích využití tohoto instrumentu, kladně hodnotíme rozhodnutí zákonodárců zakázat použití směnky nebo šeku ke splacení nebo zajištění splacení spotřebitelského úvěru.
Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje věří, že přijatá právní úprava nebude přínosem jen pro spotřebitele. Solidní věřitelé a zprostředkovatelé budou těžit z odchodu firem používajících výše uvedených neférových praktik z trhu a dojde k celkovému posílení důvěry v současnosti poněkud nakřivených vztazích mezi věřiteli a dlužníky.
Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje ve svých poradnách často řeší případy spotřebitelů, kteří si sjednali problematický spotřebitelský úvěr, či úvěry a nezřídka se v důsledku toho dostávají do finančních problémů. V dubnu loňského roku otevřelo SOS MS kraje z tohoto důvodu specializovanou Finanční a insolvenční poradnu, která poskytuje informace a služby v oblastiporadenství fyzickým a právnickým osobám v platební neschopnosti, před hrozícím úpadkem nebo v úpadku. Tato poradna je veřejnosti otevřena vždy třetí pondělí v kalendářním měsíci od 11 hodin do 15 hodin. Do poradny je nutné se předem objednat. Bližší informace Vám sdělí kompetentní pracovník buď osobně v sídle sdružení na Střelniční ulici 8, v Ostravě, telefonicky na t.č. 606 382 280, případně e-mailem na ostrava@sos-msk.cz.
Zdroj: redakce SOS MS kraje