Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

🧳 Na dovolenou s klidem: Jaká máte práva jako cestující v EU?

Chystáte se na letní dovolenou? Ať už cestujete letadlem, vlakem, autobusem nebo lodí, v případě problémů nezůstáváte bez pomoci. Evropská unie chrání práva cestujících a vy tak můžete uplatnit nárok na kompenzaci nebo asistenci, pokud se něco pokazí.

✅ Na co máte nárok?

Práva cestujících se liší podle způsobu dopravy, ale obecně platí v těchto případech:

  • Zrušený spoj

  • Zpoždění

  • Ztracená nebo poškozená zavazadla

Tato pravidla platí pro cesty do EU, z EU i v rámci EU.

📝 Jak postupovat při problémech?

  1. Kontaktujte dopravce – Nejprve se obraťte na společnost, u které jste zakoupili jízdenku. Vyplňte jejich oficiální formulář stížnosti.

  2. Počkejte na odpověď – Společnost by měla odpovědět do 1 až 3 měsíců (záleží na druhu dopravy).

  3. Další kroky, pokud odpověď neobdržíte nebo nejste spokojeni:

    • Podejte stížnost u národního dozorového orgánu v zemi, kde došlo k problému.

    • Obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum, které vám může poradit a pomoci.

  4. Řešení sporu mimosoudně:

    • Můžete využít alternativní řešení sporů (ADR) nebo podat stížnost přes online platformu EU (ODR) – pokud jste si zakoupili lístek online.

    • Tyto možnosti jsou dostupné pouze pro rezidenty EU.

♿ Práva osob se zdravotním postižením

Cestující se zdravotním postižením nebo sníženou pohyblivostí mají:

  • Právo na přístup ke všem druhům dopravy bez diskriminace.

  • Právo na bezplatnou asistenci v dopravních uzlech i dopravních prostředcích.

Pokud se domníváte, že vaše práva byla porušena, postupujte podle výše uvedených kroků.

zdroj: Generální ředitelství pro komunikaci, tisková zpráva ze dne 14.8.2025
foto: ilustrační, canva.com