Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Mnoho lidí cestujících po Evropské unii spoléhá na to, že díky pravidlům „Roam like at home“ mohou volat, psát zprávy a používat data za stejné ceny jako doma. Přesto se mohou dostat do situace, kdy jim po návratu přijde účet, který by rozhodně nečekali.

Taková nepříjemnost se stala panu Milošovi, který během dovolené v Chorvatsku zavolal domů. I když byl stále na území EU, jeho telefon se připojil k silnějšímu signálu bosenského operátora. Protože Bosna a Hercegovina není součástí unijního roamingu, byla mu účtována výrazně vyšší cena za volání. Účet se vyšplhal na tisíce korun.

Podobné situace nejsou výjimkou. V příhraničních oblastech může mobilní telefon automaticky přepnout na síť sousední země, pokud je její signál silnější než signál operátora z území, kde se nacházíte. To se může stát nejen v Chorvatsku poblíž hranic s Bosnou a Hercegovinou, ale například i na řeckých ostrovech blízko Turecka nebo v oblastech sousedících se Švýcarskem či Monakem.

Operátoři upozorňují, že po připojení k zahraniční síti dostává uživatel tzv. uvítací SMS s informacemi o platných sazbách. Tuto zprávu je dobré si vždy pozorně přečíst. Pokud zjistíte, že jste připojeni k síti mimo EU, máte několik možností, jak problém řešit:

  • Nastavení manuálního výběru sítě – v nastavení telefonu lze zvolit ruční připojení k preferovanému operátorovi. Tím zabráníte automatickému přechodu na cizí síť.

  • Kontrola sítě během pobytu – zvláště při pohybu v příhraničních oblastech se vyplatí občas zkontrolovat, ke které síti je telefon připojen.

  • Reakce na uvítací SMS – jakmile obdržíte zprávu s vyššími sazbami, přepněte se zpět na síť v rámci EU.

  • Kontaktování operátora – pokud k nechtěnému přepojení dojde a naúčtují vám vysokou částku, obraťte se na svého operátora s žádostí o vysvětlení či reklamaci.

Příběh pana Miloše dopadl dobře, operátor jeho reklamaci uznal a peníze nepožadoval. Ne vždy však může spotřebitel s podobným výsledkem počítat. Proto je lepší problémům předcházet, než je složitě řešit zpětně.

Pečlivá kontrola nastavení telefonu a pozornost věnovaná uvítacím zprávám mohou ušetřit zbytečné výdaje a zajistit, že si z dovolené přivezete jen příjemné vzpomínky.

zdroj: novinky.cz, tisková zpráva ze dne 9.8.2025
foto: ilustrační, canva.com