INFORMACE O NOVÉM PROJEKTU EVROPSKÉ KOMISE: CONSUMER PLEDGE+
Evropská komise iniciovala vznik nového projektu Consumer Pledge+.
Poté, co byl v červnu 2018 spuštěn projekt Product Safety Pledge, rozhodla se Evropská komise rozšířit tuto iniciativu i na oblast spotřebitelského práva jako takového. Product Safety Pledge byl původně závazkem čtyř významných internetových obchodů, a to Alibaba (AliExpress), Amazon, E-Bay a Rakuten France, spolupracovat za účelem rychlejšího stahování nebezpečných výrobků z trhu. Později se přidaly další internetové obchody (např. Wish), nakonec iniciativa čítá 11 společností a vyvíjí aktivity v celkem 12 dílčích oblastech problematiky bezpečnosti výrobků.
Právě těchto 11 společností oslovila Evropská komise s nabídkou zapojení se do nového projektu Consumer Pledge+, přičemž většina subjektů se zatím k účasti staví pozitivně. I v tomto případě se má jednat o dobrovolnou iniciativu, která by měla přispět k větší ochraně spotřebitele nad rámec pravidel zajištěných evropským právem. Kromě společného závazku dbát na dodržování spotřebitelských práv bude součástí projektu také kontrola dodržování závazků, které účastníci projektu dobrovolně převzali. U iniciativy Product Safety Pledge měli signatáři povinnost předkládat každých 6 měsíců Evropské komisi zprávu o implementaci převzatých závazků, přičemž tato zpráva byla následně zveřejněna.
Kromě Product Safety Pledge a Consumer Pledge+ iniciovala Evropská komise i projekty tzv. Green Pledges, např. Green Consumption Pledge.
Podle předběžných plánů by mohl projekt Consumer Pledge+ přispět např. i k eliminaci nepravdivých recenzí či nepravdivých environmentálních tvrzení.
Zdroj: MPO