Počet stížností na tzv. energošmejdy opět roste. Podvodní zprostředkovatelé cílí hlavně na seniory, přicházejí s novými praktikami a snaží se vylákat podpisy k nechtěným změnám dodavatelů energií. Energetický regulační úřad (ERÚ) upozorňuje na nejčastější finty a radí, jak se bránit.
Podomní schůzky a falešné příběhy
Podvodníci často nejprve volají a domluví si návštěvu pod záminkou „poradenství“ nebo údajné úspory. Po příchodu pak tvrdí, že současného dodavatele odkoupila „pochybná firma“ a že je nutné rychle přejít jinam. Nechtěné smlouvy vydávají za nevinné dokumenty – potvrzení schůzky, soutěž nebo doplnění údajů.
ERÚ řešil případy, kdy senioři podepsali smlouvu bez uvedené ceny či doby trvání, nebo kdy zprostředkovatel lhal o tom, zda změna dodavatele proběhla.
Neohlášené návštěvy a nátlak
Podvodníci chodí i bez ohlášení. Tvrdí například, že je nutné podepsat dokument kvůli výměně elektroměru. Ve skutečnosti jde o smlouvu. Jindy se vydávají přímo za zaměstnance současného dodavatele a požadují „okamžité jednání“, aby vzbudili strach a vyvolali dojem naléhavosti.
Manipulace a pokuty
ERÚ opakovaně zaznamenává pokusy vnutit lidem změnu dodavatele pod hrozbou smluvní pokuty 5 000 Kč. Zprostředkovatelé také často operují s odměnou 8 000 Kč za uzavření nové smlouvy. Objevují se i bizarní situace, kdy se podvodník vydává za jmenovce či vzdáleného příbuzného.
Jak se bránit?
-
Nepodepisovat nic narychlo.
-
Podomním prodejcům neotvírat a ověřovat si všechny informace.
-
Pokud už k podpisu došlo, jednat ihned.
– Smlouvu uzavřenou přes zprostředkovatele lze vypovědět až do 15 dnů po zahájení dodávek.
– Smlouvu se zprostředkovatelem lze ukončit kdykoliv.
ERÚ zdůrazňuje, že férové nabídky nechodí od dveří ke dveřím. Podvodníci cílí na důvěřivé a snaží se vyvolat strach i pocit naléhavosti. Důležité je vždy si vše v klidu ověřit a poradit se s rodinou.
zdroj: ERU, tisková zpráva ze dne 3.12.2025
foto: ilustrační, Canva.com
Více rad a návodů, jak se bránit podvodníkům, najdete na našich stránkách v sekci Bezpečně v online světě: Stop podvodům
Řešíte podobný či jiný spotřebitelský problém? Neváhejte se obrátit na naši bezplatnou spotřebitelskou poradnu.
Přijďte osobně nebo volejte po – pá v době od 9:00 do 16:00 hodin poradenskou linku
+420 608 722 582 nebo pište na e-mail
poradna@sos-msk.cz
