ČOI: PRAKTIKY PRODEJCŮ NA UTAJENÝCH AKCÍCH POŠKOZUJÍ SENIORY
Předváděcí akce, které ještě před pár lety představovaly pro řadu seniorů zpestření jejich života a možnost setkání s vrstevníky, se změnily u mnohých z nich v noční můru, jak splatit dluhy, do kterých se dostali. Důvodem je nízké právní povědomí účastníků předváděcích akcí, jejich naivní důvěra v ty „hodné pány, co jim nabízejí to nejlepší zboží, které jinde tak výhodně nedostanou“. A kdo by odolal „výhře“ v desítkách tisíc korun! Co na tom, že ji dostane pouze ke zboží, za které zaplatí třicet tisíc ze svého? A než euforie z „výhodné koupě“ vyprchá, uplyne zákonná lhůta k odstoupení od smlouvy a z velké výhry se stane ještě větší finanční břemeno. Aby takto poškozených spotřebitelů bylo co nejméně, věnuje Česká obchodní inspekce kontrolám předváděcích akcí maximální možnou pozornost a protiprávní jednání předvádějících postihuje. V roce 2012 se zúčastnili inspektoři 281 předváděcích akcí a porušení jedné nebo více povinností zjistili ve 204 případech. Pokuty v průběhu loňského roku uložené za porušování právních předpisů na předváděcích akcích přesáhly 5,6 mil. Kč.
V období od 1. 1. do 31. 12. 2012 provedli inspektoři ČOI celkem 281 kontrol, při nichž byly ověřovány podmínky prodeje zboží v rámci předváděcích prodejních akcí. Zaměřili se zejména na odhalování různých forem nekalých obchodních praktik používaných k manipulaci a ovládnutí účastníků těchto akcí. Při kontrolách bylo využíváno všech dostupných zákonných prostředků, kterými lze odhalit protiprávní jednání prodávajících při nabídce zboží nebo služeb na předváděcích akcích, tj. při prodeji mimo prostory obvyklé k podnikání. Vysokou úspěšnost měli zejména kontrolní pracovníci inspektorátů Ústeckého a Libereckého a také Středočeského a Hl. města Prahy. Současně byly v maximální míře využity podání a informace od spotřebitelů, které se týkaly předváděcích akcí.
Z celkem provedených 281 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů při 204 kontrolách, tj. v 72,6 %.
Uložená opatření a sankce
V roce 2012 bylo kontrolovaným subjektům, uzavírajícím kupní smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání, za zjištěná porušení obecně závazných právních předpisů pravomocně uloženo celkem 179 pokut v celkové výši 5 629 000 Kč.
Ve srovnání s rokem 2011 se zvýšil počet uložených pokut z 97 na 179 a při opakovaném porušení stejných povinností vzrostla také výše pokut uložených jednotlivým kontrolovaným subjektům.
Zjištěná porušení
Nejčastěji bylo inspektory při kontrolách zaznamenáno porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem o ochraně spotřebitele. Převážnou část zjištěných porušení představovalo prokázané používání některé z forem nekalých obchodních praktik (136 případů – 44,3 %). Na nich se 6,5 % podílely prokázané agresivní obchodní praktiky, tedy zvlášť závažné porušování spotřebitelských práv spotřebitelů, v tomto případě zejména seniorů. Klamavé obchodní praktiky, spočívající v uvádění nepřesných a nepravdivých údajů o výrobcích a službách, jejich ceně a podmínkách, za kterých je lze zakoupit, popřípadě pronajmout, tak byly v loňském roce dodavateli nejčastěji užívaným protiprávním jednáním v rámci prodeje mimo prostory obvyklé k podnikání.
Novela občanského zákoníku, která znemožnila prodávajícímu zneužívání výjimky umožňující zamítnout odstoupení od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele v případě, kdy si spotřebitel výslovně sjednal návštěvu dodavatele za účelem objednávky, svůj cíl splnila. I přes tuto skutečnost se někteří dodavatelé snaží nalézt nové cesty k uzavírání nevypověditelných smluv ve formě doplňkových služeb popřípadě jiných, zpoplatněných „zvýhodnění“.
Přetrvávaly rovněž nedostatky v plnění dalších povinností, stanovených prodávajícímu zákonem o ochraně spotřebitele, a to hlavně při poskytování informací o podmínkách reklamačního řízení a v dodržování formálních náležitostí při přijetí a vyřízení reklamace zakoupeného zboží, včetně dodržování zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace (24,2 %).
V loňském roce se kontrolní pracovníci setkávali také s tím, že nebyli jako spotřebitelé vpuštěni na předváděcí akci – a to i v případech, kdy se prokázali řádnou pozvánkou. Takové bezdůvodné jednání prodávajících pak bylo často posouzeno jako diskriminační.
Ostatní právní předpisy porušovaly kontrolované subjekty především neplněním některých povinností vyplývajících ze zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, které bylo zjištěno ve 44 případech.
Závěr
Výsledky kontrol za rok 2012 opakovaně potvrdily, že předváděcí prodejní akce a smlouvy na nich uzavírané patří nadále k nejproblematičtějším formám prodeje na území České republiky. Ve srovnání s předchozím obdobím vzrostla agresivita zástupců společností na předváděcích akcích a objevily se nové způsoby nekalých obchodních praktik. Ani kontrola těchto akcí nebyla snadná, neboť jejich organizátoři místo a čas konání všemožným způsobem tajili i před účastníky akcí. Důvod těchto tajností zjistili inspektoři poté, kdy se několika takových „zájezdů s prezentací“ zúčastnili. Setkali se nejen s arogancí a agresivitou předvádějících, ale byli také svědky manipulace, nátlaku a ponižování účastníků. To vše se odrazilo ve výši uložených sankcí, z nichž některé dosud nenabyly právní moci.
Nové znění § 57 občanského zákoníku, které nabylo účinnosti dne 14. 6. 2012, pomohlo odstranit část problémů, jimž se do té doby spotřebitelé ne vždy úspěšně bránili. Cíl – zabránit zneužívání výjimky související se ztrátou možnosti odstoupit od spotřebitelských smluv uzavřených mimo prostory obvyklé k podnikání v případech, kdy si spotřebitel výslovně sjednal návštěvu dodavatele za účelem objednávky, byl splněn, ale obratem inspektoři zjistili nové formy poškozování spotřebitelských práv, na něž opět doplácejí převážně spotřebitelé z řad seniorů.
Z těchto důvodů bude v roce 2013 Česká obchodní inspekce nadále věnovat předváděcím prodejním akcím maximální pozornost jak v oblasti kontroly, tak i prevenci v rámci poradensko-informační činnosti.
Zdroj: ČOI