Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

ČOI: NEJČASTĚJŠÍ PROBLÉM E-SHOPŮ JSOU KLAMAVÉ OBCHODNÍ PRAKTIKY

Vývoj a úroveň obchodování prostřednictvím sítě internet byly kontrolními pracovníky České obchodní inspekce monitorovány v průběhu celého roku 2014. Cílem kontrol bylo vyhledat a následně v případě protiprávního jednání postihnout ty internetové prodejce a poskytovatele služeb, kteří poškozují práva a zájmy spotřebitelů. Nedostatky byly zjištěny v 682 z 867 kontrolovaných e-shopů a uložené pokuty dosáhly souhrnné výše 4,8 milionů korun. Vysoký počet podání spotřebitelů, kteří se na ČOI v roce 2014 obrátili, je odrazem skutečnosti, že počet virtuálních obchodů roste souběžně se zájmem spotřebitelů o tuto formu nákupů. Spotřebitelům doporučujeme, aby si před nákupem v e-shopu ověřovali sídlo a důvěryhodnost prodejce. Část podání adresovaných České obchodní inspekci se totiž týkala internetových obchodů, které jsou provozovány zahraničními subjekty se sídlem mimo státy Evropské unie. Právě nákupy v e-shopech ze třetích zemí představují pro spotřebitele zvýšenou míru rizika jak při dodání zboží, tak i při vymáhání spotřebitelských práv.

V období od 1. 1. do 31. 12. 2014 bylo předběžným monitorováním a vyhodnocením spotřebitelských podání vytipováno ke kontrole celkem 867 e-shopů, některé z nich i opakovaně. Kontroly byly zaměřeny především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.

Porušení obecně závazných právních předpisů zjistili inspektoři v 682 případech, což představuje 78,7 % všech kontrol. Vysoké procento nedostatků, zjištěné v průběhu celoroční kontrolní akce, však nelze považovat za obraz skutečného stavu elektronického obchodování v České republice. Číselné údaje odpovídají zaměření průběžného monitoringu na nabídku a služby prostřednictvím síti internet, neboť inspektoři všech inspektorátů prováděli následné kontroly cíleně v obchodech, u kterých byl předpoklad, že jejich provozovatelé mohou porušovat obecně závazné právní předpisy. Při jejich vytipování sehrály důležitou roli právě informace a podání, poskytované České obchodní inspekci spotřebitelskou veřejností. Těch přijala Česká obchodní inspekce v roce 2014 celkem 4857 a šetřením potvrdila ve 12,3 % z nich nedostatky, na které spotřebitelé upozorňovali, nebo jiné porušení.

Zjištěná porušení a uložené sankce

Porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • největší podíl na protiprávním jednání má použití nekalých obchodních praktik; konkrétně užití klamavých obchodních praktik (§§ 4 a 5) bylo při kontrole obchodních podmínek internetových obchodů zjištěno v 570 případech. Většinou se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, nebo o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy a o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících. Součástí kontrol bylo také 26 kontrol zaměřených na porušování některých práv duševního vlastnictví. Prodej padělků, tj. zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví (§ 5 odst. 2), byla zjištěn v 10 případech
  • dalším nejčastějším nedostatkem kontrolovaných osob bylo, že neinformovaly spotřebitele řádně o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (§ 13), což bylo prokázáno v 366 případech
  • nedodržení formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace (§ 19) zjistili inspektoři ve 100 případech
  • povinnost seznámit spotřebitele s cenou nabízeného zboží nebo služeb (§ 12) porušilo celkem 42 prodávajících
  • další ustanovení zákona o ochraně spotřebitele byla porušena ve velmi malém rozsahu.

V průběhu roku 2014 bylo kontrolovaným subjektům – provozovatelům e-shopů na základě prokázaných porušení obecně závazných právních předpisů pravomocně uloženo 685 pokut v celkové hodnotě 4 785 500 Kč.

Závěr

Výsledky kontrol internetového obchodování za rok 2014 potvrdily, že nakupování v e-shopech se u spotřebitelů těší stále větší oblibě. Poptávka zvyšuje také nabídku, což znamená nárůst počtu e-shopů a s tím související zvýšený poměr nedostatků. Také počet přijatých spotřebitelských podání odpovídal skutečnosti, že souběžně se zájmem spotřebitelů o online nákupy se zvýšil i počet virtuálních obchodníků. Tomuto trendu musí přizpůsobit svou činnost i Česká obchodní inspekce a přijmout opatření, která jí umožní efektivní kontrolu a eliminaci všech forem protiprávního jednání prodávajících, kterým mohou být poškozena práva a oprávněné zájmy spotřebitelů. Část podání se týkala mj. internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty, které nabízejí zboží a poskytují své služby ze zemí mimo území Evropské unie. To představuje pro spotřebitele značné komplikace při vymáhání plnění uzavřené smlouvy nebo při uplatnění nároků z vadného plnění. Kontroly e-shopů byly v roce 2014 výrazně ovlivněny nabytím účinnosti nového občanského zákoníku (zák. č. 89/2012 Sb.). Důsledkem byl zvýšený počet zjištěných porušení, neboť řada prodávajících nepromítla změny občanského zákoníku do svých obchodních podmínek a dále informovali zákazníky

 

Rady pro spotřebitele

Před nákupem v e-shopu je (zejména v neznámém obchodě) třeba si ověřit sídlo a důvěryhodnost prodejce, například v obchodním rejstříku, na diskusních fórech nebo pomocí internetových vyhledávačů (www.evropskyspotrebitel.cz/podvod).

Část internetových obchodů, nabízejících zboží nebo služby v českém jazyce, je provozována zahraničními subjekty se sídlem mimo státy Unie. Právě nákupy přes internet ze třetích zemí představují pro spotřebitele zvýšenou míru rizika jak v otázce dodání zboží, tak i při vymáhání spotřebitelských práv. Případné uplatnění reklamace je tak oproti nákupům v e-shopech se sídlem v Česku či jiné zemi Evropské unie značně ztížené.

V případě sporu s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu se mohou spotřebitelé obrátit bezplatně s žádostí o radu nebo pomoc na Evropské spotřebitelské centrum, které působí při České obchodní inspekci. Více na stránkách ESC www.evropskyspotrebitel.cz.

Zdroj: ČOI

220eshop