ČOI: E-SHOPY 2012 – NEKALÉ OBCHODNÍ PRAKTIKY VEDOU
Stále více spotřebitelů využívá internet k nákupům nejrůznějšího zboží i objednávce služeb a utrácí v internetových obchodech stále vyšší sumy. Obchodníci tento trend podchytili a kromě kamenných provozoven si zřizují také e-shopy a předhánějí se v lákavých nabídkách. Ne všichni však provozují svůj e-shop poctivě a v souladu se zákonem. Naopak využívají anonymity virtuálního prostředí, nabízejí zboží, které v době objednávky nemají, dodávají místo nových výrobky již použité nebo nekompletní, a co hůř, prodávají i zboží, které nikdy nechtějí spotřebitelům dodat – zato peníze za ně inkasují předem. Kromě těchto poznatků zjišťují inspektoři při kontrolách často porušování informačních povinností o prodávajícím, o zboží nebo službách, o spotřebitelských právech a také nejrůznější projevy protiprávního jednání při odstoupení spotřebitelů od smlouvy nebo uplatnění reklamace. V roce 2012 zkontrolovala Česká obchodní inspekce na 1200 internetových obchodů a porušení povinností zjistila v 82 % z nich. Uloženo bylo téměř 900 pokut v celkové výši přes 4,3 miliony Kč.
Cílem této kontrolní akce bylo monitorování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím internetu a případná eliminace nežádoucího jednání, které má negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v tuto formu obchodování. Takové jednání bylo průběžně zjišťováno zejména u provozovatelů menších nebo nově zřízených e-shopů.
V období od 1. 1. do 31. 12. 2012 zkontrolovali inspektoři celkem 1206 internetových obchodů. Zaměřili se především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších závazných právních předpisů v kontrolní pravomoci České obchodní inspekce. Porušení povinností byla zjištěna v 988 případech, což představuje 81,9 % provedených kontrol.
Vysoké procento zjištěných porušení však nelze považovat za zcela objektivní měřítko stavu elektronického obchodování v České republice. Je odrazem výsledků pravidelného monitorování nabídky zboží a služeb na síti internet pracovníky všech inspektorátů, stejně jako skutečnosti, že kontroly jsou cíleně orientovány na vytipované rizikové obchody, u nichž lze na základě podání spotřebitelů a dalších signálů předpokládat, že při své podnikatelské činnosti stanovené povinnosti nedodržují. Podání spotřebitelů, upozorňující na problémové e-shopy, mají v tomto případě na výsledcích kontrol České obchodní inspekce významný podíl. V loňském roce jich bylo přijato celkem 4 889. Velmi často se však jednalo o stížnosti na porušování spotřebitelských práv stanovených občanským zákoníkem. V těchto případech jsou oprávněné nároky spotřebitelů (nejčastěji se týkaly nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy) vymahatelné pouze soudní cestou, nikoliv prostřednictvím orgánu dozoru.
Uložená opatření a sankce
Na základě zjištěných porušení bylo v roce 2012 provozovatelům internetových obchodů pravomocně uloženo celkem 881 pokut v hodnotě 4 360 500 Kč, další řízení nebyla dosud ukončena nebo rozhodnutí o pokutě nenabyla do konce roku právní moci.
Struktura porušení
Jak vyplývá z následujícího přehledu, nejčastěji bylo kontrolou zjišťováno porušení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, přičemž většina zjištěných nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků komunikace na dálku.
Z výsledků kontrol vyplývá, že největším problémem internetového obchodování bylo v roce 2012 zakázané užívání nekalých obchodních, zejména klamavých praktik (795 zjištění, tj. 49,2 %). Ve většině těchto případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně byly spotřebitelům poskytnuty údaje neúplné či jinak zavádějící, a to jak o osobě prodávajícího, tak i o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících. Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele bylo porušení povinnosti prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamací (tj. uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou) – 543 zjištění, tj. 33,6 %. Dále se inspektoři při kontrole setkávali s porušením povinností při přijímání a vyřizování reklamace, včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty k jejímu vyřízení – 87 zjištění, tj. 5,4 %).
Závěr
Výsledky kontrol v roce 2012 opět potvrdily, že internetový prodej vyžaduje ze strany České obchodní inspekce trvalou pozornost, a to jak v rovině kontrolní, tak informační. Tato forma obchodování nabývá stále většího významu a i do budoucna lze předpokládat její další intenzivní rozvoj, zejména prostřednictvím sociálních sítí. Česká obchodní inspekce proto již nyní hledá kontrolní mechanismy, jak na předpokládaný vývoj přiměřeně reagovat a efektivně eliminovat zejména formy nekalých obchodních praktik. Ty ve svém důsledku poškozují práva spotřebitelů na národní i nadnárodní, respektive evropské úrovni, a snižují důvěru kupujících v tuto progresivní a hlavně perspektivní formu obchodování.
Zdroj: ČOI