ČOI ODHALILA PĚT PŘÍPADŮ DISKRIMINACE
Česká obchodní inspekce se dlouhodobě zabývá kontrolami v oblasti diskriminace. V této činnosti pokračovala i v 1. čtvrtletí 2016 a provedla 346 kontrol, kdy podezření na některou z forem diskriminace bylo zjištěno v 5 případech, což představuje 1,45 % z celkového počtu. Při ověřování možného diskriminačního jednání byly využívány i romské inspektorky a jazykově vybavení inspektoři. I když procento kontrol, při kterých bylo zjištěno podezření na některou z forem diskriminace, je poměrně nízké, při 149 kontrolách bylo zjištěno porušení jiných obecně závazných právních předpisů. V uvedeném období bylo pravomocně uloženo celkem 157 pokut v celkové hodnotě 1 157 000 Kč.
V období od 1. 1. 2016 do 31. 3. 2016 prověřovala ČOI, zda nedochází ze strany prodávajících k některé z forem diskriminace spotřebitelů. Součástí prováděných kontrol bylo i ověřování plnění dalších povinností prodávajících, vyplývajících z ustanovení obecně závazných právních předpisů v dozorové kompetenci České obchodní inspekce.
Z uvedeného tabulkového přehledu bylo porušení obecně závazných právních předpisů zjištěno ve 149 případech, což je 43 % kontrolovaných subjektů. Podezření na některou z forem diskriminace pak bylo zjištěno v 5 případech, což představuje 1,45 % z celkového počtu 346 provedených kontrol.
Jednalo se o tyto případy diskriminace:
- diskriminace z důvodu rasy či etnického původu byla zjištěna ve 3 případech a týkala se diskriminace Romů
- diskriminace z důvodu národnosti byla zjištěna v 1 případu a týkala se účtování tzv. „obslužného“ pouze zahraničním hostů
- diskriminace z důvodu věku byla zjištěna v 1 případu a týkala se odmítnutí prodeje nápoje
Z výsledků kontrol vyplývá, že přetrvávají nedostatky především v dodržování zákona o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.) a to převážně v těchto oblastech:
- ve 38 případech se jednalo o porušení zásad poctivosti a prodeje (§ 3)
- ve 33 případech prodávající řádně neinformovali spotřebitele o cenách prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12)
- v 16 případech nebyly prodávané výrobky přímo viditelně a srozumitelně označeny (§ 10)
- ve 14 případech byly zjištěny závady při vystavování řádných dokladů o zakoupení výrobků nebo služeb na vyžádání spotřebitele (§ 16)
- v 10 případech se jednalo o porušení vztahující se k dodržování formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace, včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty k jejímu vyřízení (§19)
- v 7 případech byl porušen zákaz používání klamavých obchodních praktik (§ 5)
- v 7 případech prodávající neuvedl adresu místa konání organizované akce (§ 20a)
- v 6 případech neposkytl prodávající řádné informace o vlastnostech prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 9)
- v 6 případech nebyly písemné informace o výrobku, poskytnuty v českém jazyce (§ 11)
- v dalších kontrolách se pak jednalo o porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo v období od 1. 1. do 31. 3. 2016 celkem 157 pokut v celkové hodnotě 1 157 000 Kč. Uvedené počty pokut a jejich výše však zahrnují i pokuty za další porušení obecně závazných právních předpisů, která byla v rámci kontrol zjištěna a mohou se tak projevit i v jiných kontrolních akcích.
V souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním nabyly v daném období právní moci 2 pokuty v celkové hodnotě 380 000 Kč.
V 1. čtvrtletí roku 2016 přijala Česká obchodní inspekce pro podezření na diskriminaci spotřebitele 5 podnětů. Ve všech případech nebylo šetření dosud ukončeno.
Výsledky kontrolní akce zaměřené na odhalování diskriminace spotřebitelů prokázaly, že ani v prvním čtvrtletí roku 2016 se situace v České republice oproti předchozím rokům nezhoršila. Přesto zjištěných 5 případů diskriminačního jednání prodávajících dokládá, že problematice diskriminace spotřebitelů je třeba věnovat trvalou pozornost. V této souvislosti lze považovat za přínosné průběžné konzultace se zástupci Kanceláře veřejného ochránce práv.
Zdroj: ČOI