Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Česká obchodní inspekce (ČOI) ve spolupráci s Policií ČR, Odborem protidrogové politiky Úřadu vlády, Celní správou a Hygienickou službou spouští další fázi akce ADaM. Cílem je důsledné monitorování prodeje alkoholu a tabáku nezletilým, kteří se k těmto rizikovým látkám stále běžně dostávají. Kontroly se zaměřují zejména na maloobchodní jednotky, které svému personálu poskytují školení pro rozpoznání falešných dokladů, a na místa, kde mladiství ochotně vstupují za účelem nákupu zakázaného zboží.


Co akce ADaM přinese?
  • Zvýšený počet kontrol – mobilní a anonymní nákupy využívající mladistvé pověřence.

  • Důsledné sankce – prodejcům, kteří poruší zákon, hrozí pokuty v řádech tisíců až desetitisíců korun.

  • Prevence a edukace – širší povědomí o rizicích alkoholu a tabáku pro nezletilé spotřebitele.


Proč je důležitá?

Podle ČOI se mnoho obchodníků setrvale vyhýbá právní odpovědnosti, přestože je zákon jasný – prodej alkoholických a tabákových výrobků osobám mladším 18 let je přísně zakázán. Nedostatečná kontrola toto riziko navíc výrazně zvyšuje.

Akce ADaM představuje aktivní přístup ke snížení dostupnosti alkoholu a tabáku mezi nezletilými. Zvýšené kontroly, přísné sankce a osvětová činnost pomáhají chránit děti a mladistvé před předčasnou zkušeností s návykovými látkami.

zdroj: Česká obchodní inspekce, tisková zpráva ze dne 12.6.2025
foto: ilustrační, canva.com