ČESKÉ E-SHOPY ZŘIZUJÍ STÁLE VÍC KAMENNÝCH POBOČEK
Internetové obchody a slevové servery stále častěji zřizují ‚kamenné‘ pobočky. Češi totiž preferují při koupi zboží osobní převzetí, mimo jiné i proto aby nemuseli platit za poštovné.
Hranice mezi e-shopy a kamennými obchody se tak stírá, klasičtí prodejci totiž zase zavádějí elektronické objednávání zboží. Podle údajů Heureka.cz využívá osobní odběry 57 procent internetových nakupujících.
Stále trvající nárůst osobních odběrů zboží zakoupeného po internetu je podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) způsoben především dvěma důvody. „Zákazníci čím dál častěji nakupují menší a levnější zboží, u něhož by mimo jiné dodání přepravní službou službou zvyšovalo pořizovací cenu v řádu desítek procent. Druhým důvodem je pohodlí ve smyslu možnosti převzetí zboží v době, kdy si zákazník sám vybere,“ řekl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
Malé e-shopy si ale často nemohou dovolit zřídit kamennou prodejnu. „Kamenná výdejní místa jsou finančně neúnosná, vzniká tak poptávka externích výdejních míst jako jsou HeurekaPointy,“ uvedl Kamil Demuth z Heureka.cz. Síť výdejních míst provozuje také například Zásilkovna.cz.
Pozadu za e-shopy nezůstávají ani slevové servery. Zapakatel.cz má zákaznická centra v Praze a v Brně a 70 výdejních míst. „Poslední dobou se z našich center stávají i showroomy, kam si lidi chodí prohlédnout náš sortiment, který si pak kupují. Odpadají tím problémy s nevhodnou velikostí či střihem,“ uvedl marketingový ředitel Mirek Hlaváček.
„Slevový trh prochází konsolidací a šanci uspět na něm mají pouze ty portály, které budou zákazníkům nabízet garanci nákupu a perfektní servis, do kterého se řadí i možnost nákupu v kamenné prodejně. Do budoucna proto plánujeme rozšíření našich služeb i v této oblasti,“ uvedl spoluzakladatel slevového portálu Vykupto.cz Tomáš Bátrla. Také Slevomat zvažuje zřízení dalších kamenných poboček.
Češi letos podle odhadů utratí v internetových obchodech téměř 50 miliard korun, o desetinu víc než loni. Přes e-shopy se v Česku prodá až šest procent veškerého zboží. Internetoví prodejci tak ukrajují stále větší podíl z maloobchodních tržeb, v kamenných prodejnách se ale stále ještě prodá drtivá většina zboží.
Zdroj: denik.cz – ČTK