Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Česká obchodní inspekce (ČOI) provedla ve druhém čtvrtletí letošního roku 22 kontrol, při nichž zjišťovala, zda obchodníci nediskriminují zákazníky. Porušení pravidel bylo odhaleno v polovině případů, tedy u 11 kontrol. Ve dvou případech šlo přímo o podezření na diskriminaci spotřebitele.

První zjištěný případ se týkal ženy s asistenčním psem, které byl opakovaně odepřen vstup do prodejny, ačkoliv podle zákona má právo se psem nakupovat. Druhý případ se odehrál v jednom klubu, jehož provozovatel na sociální síti zveřejnil oznámení, že do podniku nebudou vpuštěny osoby bez českého občanství. To ČOI vyhodnotila jako jednání, které porušuje zásadu rovného zacházení.

Kontroly se zaměřily i na další povinnosti obchodníků. V pěti případech nebyly správně uvedeny ceny výrobků či služeb, dvakrát inspektoři zjistili porušení zásad poctivého prodeje a dvakrát šlo o nekalou obchodní praktiku, kdy obchodníci neposkytli zákazníkům důležité informace.

Za zjištěná porušení uložila ČOI během druhého čtvrtletí celkem 16 pokut v souhrnné výši 255 tisíc korun. Pět z nich, dohromady za 183 tisíc, se týkalo právě diskriminačního jednání.

ČOI připomíná, že zákazník má právo na rovné a férové zacházení. Diskriminace při prodeji zboží či poskytování služeb je zakázaná a inspektoři se na tuto oblast zaměřují pravidelně. Podle mluvčí ČOI bude tato problematika vzhledem k závažnosti sledována i nadále.

zdroj: ČOI, tisková zpráva ze dne 27.8.2025
foto: ilustrační, Canva.com