Česká obchodní inspekce provedla mezi dubnem a zářím 49 kontrol internetových obchodů zaměřených na práci se spotřebitelskými recenzemi. Porušení zákona zjistila v 93,9 % případů – konkrétně ve 46 kontrolách. Třicet dva z nich se přímo týkalo recenzí.
Recenze jsou pro zákazníky klíčovým zdrojem informací a mohou zásadně ovlivnit jejich rozhodování o nákupu. I proto musí být pravdivé, transparentní a ověřené. Mnoho obchodů ale stále nesplňuje zákonnou povinnost informovat o tom, zda a jak ověřují, že recenze pocházejí od skutečných zákazníků.
Inspektoři zjistili, že:
-
29 e-shopů uvedlo recenze bez vysvětlení, jak jsou ověřované.
-
3 e-shopy sice tvrdily, že recenze ověřují, ale neuvedly způsob.
-
V 1 případě e-shop nezveřejnil negativní recenzi, čímž zkreslil celkové hodnocení.
-
Další 1 případ odhalil zveřejněnou recenzi u produktu, který si zákazník vůbec nekoupil.
Celkem inspekce zaznamenala 174 porušení zákona, z toho 57 nekalých obchodních praktik. Uloženo bylo 16 pokut v hodnotě 100 500 Kč, přičemž 9 z nich se týkalo právě recenzí.
Podle ČOI se situace mírně zlepšila oproti minulým rokům, problém ale zůstává rozšířený. Inspekce proto plánuje pokračovat v kontrolách, aby podpořila férové podnikatelské prostředí a zajistila, že spotřebitelé budou mít k dispozici ověřené a pravdivé informace.
zdroj: ČOI, tisková zpráva ze dne 3.12.2025
foto: ilustrační, Canva.com
