Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Od 1. října 2025 získali spotřebitelé i podnikající fyzické osoby novou možnost, jak se bránit proti rizikovým dodavatelům elektřiny a plynu. Pokud má dodavatel zajištěno méně než 70 % očekávané spotřeby energie pro zákazníky s fixovanou cenou, mohou tito zákazníci smlouvu vypovědět.

Dodavatelé jsou povinni dvakrát ročně – k 31. březnu a 30. září – zveřejnit svůj tzv. index zajištění a oznámit ho také Energetickému regulačnímu úřadu (ERÚ). Pokud index nezveřejní v zákonné lhůtě, mohou zákazníci smlouvu ukončit rovněž.

„Index zajištění je jeden údaj se dvěma benefity. Při změně dodavatele mají spotřebitelé další informaci, kterou mohou zohlednit. A pokud dodavatel pro fixované období nemá zajištěno alespoň 70 % energie, zákazníci mají právo smlouvu vypovědět,“ vysvětluje členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.

Jak to funguje v praxi?

  • Spotřebitel podá výpověď smlouvy, pokud dodavatel nesplní zákonné minimum (nebo index nezveřejní).

  • Výpovědní doba běží do posledního dne kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi.

  • Vzor výpovědi je dostupný na webu ERÚ.

Tento nový mechanismus je součástí novely energetického zákona (Lex OZE III) a reaguje na situace z minulosti, například na kolaps skupiny Bohemia Energy, kdy nedostatečné zajištění dodavatelů a prudký růst cen energií připravil spotřebitele o stabilní dodávky.

👉 Tip pro spotřebitele: Sledujte index zajištění svého dodavatele. Je to užitečný ukazatel, který vám může pomoci nejen při rozhodování o změně dodavatele, ale také jako ochrana před možnými problémy.

zdroj: ERÚ, tisková zpráva ze dne 01.10.2025
foto: ilustrační, Canva.com