Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Nová pravidla pro reklamace: při opravě výrobku získáte delší záruku

Vláda schválila novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která přináší významné změny v oblasti záruk, reklamací i ochrany spotřebitelů. Novela vychází z evropských směrnic a má za cíl nejen posílit práva zákazníků, ale také přispět k udržitelnější spotřebě a ochraně životního prostředí.

Delší záruka při opravě výrobku

Jednou z nejdůležitějších novinek je prodloužení záruční doby. Pokud si spotřebitel při reklamaci vybere opravu výrobku, prodlouží se mu zákonná záruční doba ze dvou na tři roky. Spotřebitelé tak získají větší jistotu, že se oprava vyplatí. Delší záruční doba má být motivací, aby lidé dávali přednost opravám před koupí nového výrobku. Evropská komise vnímá tuto změnu jako krok k šetrnějšímu nakládání se zdroji a snížení množství odpadu.

Už více než dva roky platí hierarchie reklamací

Novela navazuje na již zavedený princip, že odstranění vady má přednost před jinými způsoby vyřízení reklamace. To znamená, že obchodník má primárně nabídnout:

  1. výměnu za nový výrobek bez vady, nebo

  2. opravu vadného výrobku.

Pokud by byla oprava nebo výměna nemožná či nepřiměřeně nákladná, může zákazník požadovat slevu nebo odstoupit od smlouvy. Nově budou obchodníci povinni zákazníky jasně informovat o jejich možnostech ještě před tím, než reklamaci vyřídí.

Konec „kazítek“ a klamavých tvrzení

Novela přináší i zásadní opatření proti předčasnému zastarávání výrobků:

  • Zakazuje se prodávat produkty se zabudovaným „kazítkem“ – tedy softwarem či funkcí, která uměle omezuje jejich životnost.

  • Výrobci a prodejci nebudou smět klamat zákazníky o životnosti výrobku. Pokud například výrobce uvede, že žárovka vydrží určitý počet hodin svícení, musí být toto tvrzení pravdivé.

  • Nově se zakáže i tvrzení, že výrobek je snadno opravitelný, pokud to ve skutečnosti neodpovídá realitě.

Tato pravidla mají chránit spotřebitele před nekalými obchodními praktikami a současně podpořit delší využívání výrobků.

Přísnější pravidla proti „lakování nazeleno“

Zpřísní se také pravidla proti tzv. greenwashingu, tedy klamavému označování výrobků za ekologické. Podnikatelé už nebudou smět používat obecné fráze typu „šetrný k přírodě“ nebo „ekologický výrobek“, pokud je nedoloží uznávanou ekoznačkou (např. EU Ecolabel nebo českou ekoznačkou). Zakázáno bude i označování obalů jako recyklovatelných, pokud to není prokazatelně pravda.

Další změny

  • Renovovaný výrobek: Spotřebitel bude mít možnost výslovně souhlasit s tím, že místo nového kusu dostane při reklamaci renovovaný výrobek.

  • Montáž a instalace: Obchodník ponese odpovědnost i za vady způsobené chybným návodem, podle kterého zákazník postupoval.

  • Důkazní břemeno: Už od roku 2023 platí, že pokud se vada projeví do 1 roku od koupě, má se za to, že výrobek byl vadný už při převzetí – a je na obchodníkovi, aby dokázal opak.

Kdy změny začnou platit?

Pokud návrh projde celým legislativním procesem, měla by novela nabýt účinnosti v září 2026. Pravidlo o prodloužené záruce na 3 roky při opravě má začít platit už od 31. července 2026. Ostatní změny budou platit od září téhož roku.

Pro spotřebitele to znamená jasnější pravidla, silnější ochranu práv a větší jistotu, že se jim vyplatí dát přednost opravě před koupí nového výrobku.

zdroj: Podnikatel.cz, tisková zpráva ze dne 27.8.2025
foto: ilustrační, Canva.com