Český telekomunikační úřad ve své aktuální monitorovací zprávě radí pozůstalým, co dělat se smlouvou s operátorem po smrti účastníka?
Základní rada zní „Je třeba informovat operátora!!!“ Smlouva s poskytovatelem služeb elektronických komunikací sice zaniká úmrtím účastníka, ale operátor nemá jak se o této skutečnosti dozvědět. Proto je třeba ho informovat.
ČTÚ se ve své úřední činnosti zabývá také případy, kdy dojde k úmrtí účastníka služeb elektronických komunikací a pozůstalí následně řeší, jakým způsobem smlouvu s příslušným poskytovatelem ukončit a jaké dokumenty je potřeba k tomuto právnímu úkonu doložit. ČTÚ zaznamenal, že pozůstalí si nejsou vždy vědomi toho, že musí tuto skutečnost poskytovateli neprodleně oznámit a především doložit zpravidla úmrtním listem či jiným úředním dokladem o úmrtí.
Zákon o elektronických komunikacích nevymezuje žádný konkrétní postup, který by bylo nutné dodržet v případě ukončení smlouvy z důvodu úmrtí účastníka. Záleží tedy na jednotlivých poskytovatelích, jaká konkrétní pravidla si pro tuto situaci stanoví. V některých případech je vedle doložení úředního dokumentu vyžadováno také vyplnění příslušného formuláře či žádosti, kam je potřeba uvést údaje vztahující se ke smlouvě zemřelého účastníka. To platí jak pro ukončení dosavadních služeb, tak také pro jejich případný převod na jiného oprávněného účastníka.
ČTÚ proto doporučuje navštívit webové stránky konkrétního poskytovatele, kde bývají uvedeny podrobné informace, jak vyřešit ukončení či převedení
služeb zemřelého účastníka, včetně uvedení dokumentů, které je potřeba předložit, a rovněž způsob, jak danému poskytovateli vzniklou situaci oznámit. Veškeré náležitosti lze zpravidla vyřídit také osobně v kamenné prodejně poskytovatele.
Z právního hlediska zaniká účastnický vztah ke dni úmrtí daného účastníka. V praxi bohužel dochází k situacím, kdy tato smutná událost není poskytovateli daného účastníka oznámena včas, což s sebou přináší komplikace v podobě sankcí za včasné neuhrazení vyúčtování tohoto účastníka, s nimiž se následně musí vypořádat pozůstalé osoby, což pochopitelně neulehčuje jejich již tak složitou životní situaci. Platby uhrazené po doloženém datu úmrtí by však měly být pozůstalým navráceny.
ČTÚ doporučuje pozůstalým, aby se důsledně informovali o veškerých podrobnostech smluvního vztahu zemřelé osoby, neboť daný účastník si mohl v rámci své smlouvy sjednat další doplňkové služby či kupříkladu využívat koncové zařízení za zvýhodněnou cenu.
Vzhledem k tomu, že právní předpisy tuto situaci konkrétně neupravují, bude vždy potřeba se s poskytovatelem individuálně dohodnout na jejím vypořádání. V případě jakýchkoliv problémů s ukončením či převodem služeb zemřelé osoby se lze pochopitelně obrátit na ČTÚ.
Zdroj: Monitorovací zpráva Českého telekomunikačního úřadu 7/2025.
Obrázek: pixabay.com