(Ostrava 27.6.2025) Letní slunce, mořský vánek, voňavá kuchyně cizích krajů… Všechno je pár kliknutí daleko. Stačí otevřít prohlížeč, zadat destinaci a během několika minut můžete mít v e-mailu potvrzení o zájezdu. Internet skutečně zjednodušil plánování dovolené. Ale stejně jako umí nabídnout zájezd snů, dokáže vás i nepříjemně překvapit – skrytými podmínkami, nečekanými poplatky nebo nespolehlivým pořadatelem.
Jak tedy na to, aby dovolená začala bez zbytečných komplikací už při objednávce? Přinášíme vám přehled toho nejdůležitějšího, co by měl každý spotřebitel vědět, než si zájezd objedná online.
Kdy ještě vybíráte – a kdy už kupujete
Webové formuláře bývají různé: někde vyplňujete poptávku, jinde přímo objednáváte. Rozdíl mezi nezávaznou poptávkou a závaznou objednávkou ale není jen v názvu. Pokud zadáváte nezávaznou poptávku, jde většinou jen o zjištění dostupnosti – smlouva ještě nevzniká. Jakmile vám ale cestovní kancelář nabídku potvrdí a vy ji odsouhlasíte (například e-mailem), uzavíráte smlouvu o zájezdu, která vás zavazuje k zaplacení.
Některé weby používají formulace jako „závazná rezervace“ nebo „objednávka s okamžitým potvrzením“ – v takovém případě je smlouva uzavřena prakticky hned. Před kliknutím proto čtěte pozorně, co systém slibuje – a co po vás žádá.
Cestovní kancelář nebo agentura? Není to jedno
Pokud objednáváte zájezd, je klíčové vědět, s kým smlouvu uzavíráte.
- Cestovní kancelář (CK) zájezd přímo pořádá, nese odpovědnost za jeho průběh a ze zákona musí být pojištěna proti úpadku.
- Cestovní agentura zájezd jen zprostředkovává – smlouvu uzavíráte s kanceláří, a tedy i odpovědnost leží u ní.
Nákup přímo u CK bývá přehlednější a právně jistější. Pokud nakupujete přes agenturu, dobře si ověřte, kdo zájezd skutečně organizuje a jestli je daná kancelář pojištěná.
Lze odstoupit od smlouvy do 14 dnů, jako u e-shopu? Bohužel ne
Možná vás překvapí, že na smlouvy o zájezdu se nevztahuje běžné čtrnáctidenní právo na odstoupení bez udání důvodu. Jde totiž o jednu z výjimek uvedených v občanském zákoníku. Jakmile je smlouva uzavřena, jste vázáni – pokud chcete zájezd zrušit, musíte počítat se storno poplatky.
Jejich výše bývá uvedena v obchodních podmínkách CK a obvykle roste s blížícím se termínem zájezdu. Může to být deset procent ceny dva měsíce před odjezdem, ale i sto procent v posledním týdnu.
Naopak bez sankcí můžete od smlouvy odstoupit, pokud:
- CK podstatně změní smluvní podmínky (např. hotel, termín nebo trasu),
- CK zvýší cenu zájezdu o více než 8 %,
- nebo pokud v destinaci nastane významná bezpečnostní hrozba (např. přírodní katastrofa, ozbrojený konflikt).
Pojištění proti úpadku – nezbytná jistota
Každá cestovní kancelář, která pořádá zájezdy, musí být pojištěna proti úpadku. Toto pojištění vám zajistí, že:
- pokud CK zkrachuje ještě před dovolenou, dostanete své peníze zpět,
- a pokud krachne během pobytu, bude vám zajištěn návrat domů.
Není však samozřejmostí u zprostředkovatelů (agentur), kteří jen prodávají zájezdy jiných kanceláří. Proto si vždy ověřte, kdo je skutečným pořadatelem.
Veřejně přístupný seznam cestovních kanceláří vede Ministerstvo pro místní rozvoj na adrese: https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/cestovni-ruch/seznam-cestovnich-kancelari Zde si může každý zákazník ověřit, že pořadatel vybraného zájezdu je cestovní kanceláří a že tato cestovní kancelář má splněny všechny požadavky vztahující se k zajištění pro případ svého úpadku. Smlouva o zájezdu musí být vždy uzavřena jménem cestovní kanceláře, která zájezd pořádá.
Reklamace: Když zájezd neodpovídá slibům
Někdy realita neodpovídá popisu: výhled na moře chybí, klimatizace je rozbitá a hotel připomíná spíš ubytovnu. V takovém případě máte právo zájezd reklamovat.
Ideálně:
- hned na místě – u delegáta nebo na kontaktní lince CK,
- a následně písemně po návratu, nejpozději do 1 měsíce od skončení zájezdu.
Reklamaci doplňte o fotografie, výpovědi svědků nebo jiný důkazní materiál. Cestovní kancelář musí na reklamaci odpovědět do 30 dnů.
Desatero klidného cestování
- Vždy si přečtěte obchodní a storno podmínky.
- Ověřte si, s kým uzavíráte smlouvu – CK nebo agenturou.
- Zjistěte, zda je CK pojištěna proti úpadku.
- Rozlišujte mezi nezávaznou poptávkou a závaznou objednávkou.
- Ukládejte si e-maily, potvrzení i smlouvy.
- Nepočítejte s možností odstoupit do 14 dnů – u zájezdu to neplatí.
- V případě problémů reklamujte co nejdříve, nejlépe ještě během pobytu.
- Pokud CK změní podmínky zájezdu, máte právo odstoupit bez sankce.
- Pozor na příliš výhodné nabídky z nedůvěryhodných webů.
- V případě pochybností se poraďte s odborníky – např. spotřebitelskou organizací.
Dovolená je o odpočinku, zážitcích a radosti. Nedopusťte, aby vám ji zkazily nesplněné sliby nebo právní kličky. Pečlivým výběrem a informovaností si můžete ušetřit spoustu nepříjemností – a začít cestu s klidným srdcem.
Redakce SOS MaS
foto: ilustrační, canva.com
