POŠTA ODPOVÍDÁ ZA PROKÁZANOU CENU ZTRACENÉ ZÁSILKY BEZ OHLEDU NA CELNÍ PROHLÁŠENÍ
ČTÚ rozhodl ve sporu mezi Českou poštou a odesílatelkou ve věci ztráty cenného balíku do zahraničí, jehož obsahem bylo luxusní zboží. Česká pošta se zdráhala vyplatit náhradu v plné výši kupní ceny, přičemž argumentovala udanou částkou pro celní účely – takový postup ale není v souladu s uzavřenou poštovní smlouvou.
Odesílatelka poštovní zásilky Cenný balík do zahraničí uvedla na podací lístek udanou cenu zásilky 10 000 Kč a zároveň jako hodnotu obsahu do celního prohlášení 50 EUR. Během poštovní přepravy došlo ke ztrátě zásilky a v reklamačním řízení Česká pošta vyplatila odesílatelce náhradu škody pouze ve výši 1 369 Kč, tedy zmíněných 50 EUR. Odesílatelka se však naštěstí nenechala odbýt a podala námitku proti vyřízení reklamace k ČTÚ. V následném správním řízení doložením potvrzení o nákupu zboží prokázala, že hodnota ztraceného obsahu zásilky činila 6 440,40 Kč. ČTÚ tak dospěl k závěru, že podle poštovních podmínek se při ztrátě poštovní zásilky cenný balík do zahraničí odpovědnost pošty odvozuje od výše udané ceny, která je současně limitem náhrady škody. Hodnota zboží uvedená v celním prohlášení není pro posouzení náhrady škody nijak relevantní. ČTÚ přiznal odesílatelce zbývající část ceny do prokázané výše hodnoty obsahu, tj. 5 071,40 Kč. Zbytek nároku ve výši 3 559,60 Kč ČTÚ odesílatelce nepřiznal, neboť v této části se jí nepodařilo prokázat vzniklou škodu (původně požadovala náhradu škody ve výši 10 000 Kč). Obecně lze říci, že v případě, že odesílatel zásilky udá cenu zásilky v částce vyšší, než je skutečná cena obsahu zásilky a v případě sporu s provozovatelem poštovní služby se následně domáhá náhrady škody ve výši udané ceny, musí rovněž prokázat, že tato odpovídá skutečné ceně obsahu zásilky. V případě, že cenu obsahu nemá jak prokázat, nelze jeho nároku vyhovět. Proto ČTÚ upozorňuje všechny spotřebitele, aby si uchovávali všechny doklady o výši kupní ceny za posílané zboží.
„ČTÚ UPOZORŇUJE SPOTŘEBITELE NA NUTNOST UCHOVÁVAT SI DOKLADY O VÝŠI CENY ZA ZAKOUPENÉ ZBOŽÍ, ABY BYLO V PŘÍPADĚ SPORU MOŽNÉ DOKÁZAT SKUTEČNOU HODNOTU ZÁSILKY.“
Zdroj: ČTÚ