HODNOTÍCÍ ZPRÁVA O SPOTŘEBITELSKÝCH TRZÍCH 2018
Dne 12. října 2018 Evropská komise zveřejnila Hodnotící zprávu o spotřebitelských trzích 2018. Jedná se o srovnávací přehled situace na spotřebitelských trzích z roku 2018, kde spotřebitelé v Evropské unii hodnotili fungování 40 různých trhů se zbožím a službami.
Dne 12. října 2018 zveřejnila Evropská komise Hodnotící zprávu o spotřebitelských trzích 2018. Tento spotřebitelský srovnávací přehled ukazuje, jak jednotný trh EU funguje z hlediska spotřebitelů. Zveřejňuje se od roku 2008 a jeho cílem je zajistit lepší sledování výsledků v této oblasti a poskytnout podklady pro informovanou tvorbu politiky. Hodnotící zpráva je zveřejňována každé dva roky a zakládá se na reprezentativních celounijních průzkumech.
Hodnotící zpráva Evropské komise o spotřebitelských trzích sleduje výkonnost 40 spotřebitelských trhů na základě klíčových ukazatelů, jako je srovnatelnost nabídek, důvěra v dodržování pravidel na ochranu spotřebitelů obchodníky, dostupný výběr na trhu, vyřizování stížností, celková spokojenost spotřebitelů s vyřizováním stížností a náhradou škod a míra, do jaké jsou plněna očekávání spotřebitelů. Sledují a analyzují se i další ukazatele, jako je přecházení k jiným prodejcům a poskytovatelům služeb a ceny.
Na základě výsledků Hodnotící zprávy mohou příslušné subjekty jak na poli evropském, tak i na vnitrostátní úrovni přijímat potřebná opatření s cílem posílit kvalitu těch trhů, které vykazují nedostatečnou úroveň ochrany spotřebitelů.
Hodnotící zpráva o spotřebitelských trzích 2018 uvádí, že celková míra důvěry v trhy sleduje od roku 2010 pozitivní trend. Nicméně ze zprávy vyplývá, že pouhých 53 % spotřebitelů důvěřuje tomu, že podniky v odvětví služeb dodržují pravidla ochrany spotřebitele. U zboží je hodnota pouze mírně vyšší (59 %). Ve srovnání s rokem 2016 se důvěra spotřebitelů nezvýšila. Ve většině členských zemí Unie zůstávají problematickými oblastmi především telekomunikační, finanční a veřejné služby (dodávky vody, plynu, elektřiny a poštovní služby). Zlepšení lze podle zprávy vidět v tom, že rozdíl v míře důvěry spotřebitelů mezi západními a východními zeměmi Unie se pomalu stírá. Vysoké míře důvěry spotřebitelů se těší odvětví služeb osobní péče (kadeřnictví, lázně) a cestovního ruchu (rekreační ubytování, souborné služby pro cesty, pobyty a zájezdy).
Hlavní zjištění uvedená v Hodnotící zprávě o spotřebitelských trzích 2018:
- Ve srovnání s rokem 2016 došlo jen k mírnému zlepšení, ačkoli je patrný pozitivní trend již od roku 2010. Za poslední dva roky vzrostla důvěra v hypoteční trh a služby zajišťující dodávky vody, plynu a elektřiny. Tyto trhy (s výjimkou plynárenství) nicméně i přesto zůstávají stále mezi trhy s nejnižší důvěrou.
- Trhy v západní Evropě podávají z pohledu spotřebitele i nadále vyšší výkon. K největším zlepšením výkonnosti však letos podle zprávy došlo ve východní Evropě, což poukazuje na skutečnost, že rozdíly mezi východní a západní částí Evropské unie se pomalu stírají.
- Služby zajišťující internetové spojení a mobilní telefonní služby zůstávají pro spotřebitele i nadále problematické. S potížemi se v této oblasti vloni setkalo 20,3 % (internet) a 17,5 % (mobilní telefony) spotřebitelů. Dalšími oblastmi, u nichž spotřebitelé (alespoň 10 % z nich) zmiňují problematickou zkušenost, jsou: předplatné na televizní vysílání, pevné telefonické služby, prodej informačních a komunikačních technologií a elektronického zboží, železniční a městská doprava, ojeté automobily, nemovitosti, poštovní služby, nová vozidla, pronájem vozidel a servisní služby.
- V případě vzniklých problémů utrpí spotřebitelé největší újmu (finanční i časovou) v oblasti finančních služeb. S problémy, které vyústily v závažné poškození, se v oblasti pojištění domácnosti, poskytování půjček a úvěrů, dodávek elektřiny a vody setkalo minimálně 35% spotřebitelů. K dalším problematickým oblastem patří služby leteckých společností, investiční produkty a pojištění vozidel.
- Nejméně důvěryhodnými odvětvími je prodej nemovitostí a ojetých automobilů. Pouze 38% spotřebitelů důvěřuje tomu, že poskytovatelé služeb v oblasti nemovitostí dodržují pravidla ochrany spotřebitele. Ohledně trhu s ojetými automobily má stejný dojem 36%.
Trh s výrobky
Trojicí nejlépe hodnocených trhů jsou trh s brýlemi a čočkami, trh s alkoholickými nápoji a trh s malými domácími spotřebiči. Ve srovnání s průměrem EU-28 pouze tři z 15 sledovaných trhů vykazují v České republice lepší výsledky (trh s alkoholickými nápoji, trh s brýlemi a čočkami a trh s výrobky osobní péče). Jako nejhůře hodnocené jsou trh s ojetými vozidly, trh s oděvy a obuví a trh s masem a masnými výrobky, které zůstávají pod průměrem EU-28.
Ze sedmi trhů sledovaných v letech 2015 a 2017 od roku 2015 zaznamenaly vyšší hodnocení pouze trh s volně dostupnými léčivy a trh s pohonnými hmotami. Pokles v hodnocení byl zaznamenán u trhu s elektronickými výrobky.
Hodnocení ukazatelů srovnatelnost, důvěra a řešení problémů jsou pod průměrem EU-28, ukazatel očekávání spotřebitelů je v souladu s průměrem EU-28. Zvýšil se podíl respondentů, kteří čelili problémům na trhu s výrobky, včetně podílu těch, kteří nebyli spokojeni s vyřešením vzniklých problémů. Na druhé straně však úroveň škod je nižší v porovnání s průměrem EU-28.
Trh se službami
Nejpříznivější spotřebitelské prostředí na trhu se službami je podle českých spotřebitelů na trhu s osobní pečovatelskou službou, rekreačním ubytováním a soubornými službami pro cesty, pobyty a zájezdy. Nejhůře hodnoceny jsou trh s nemovitostmi, trh s mobilními telefonními službami a trh s pevnými telefonními službami. Z 25 sledovaných trhů služeb pouze tři trhy dosáhly lepšího hodnocení než průměr EU-28 /trh s dopravními službami (tramvaj, autobusová doprava, metro a podzemní dráhy), železniční doprava a trh se soubornými službami pro cesty, pobyty a zájezdy/. Hodnocení devíti trhů naopak na průměr EU-28 nedosáhlo. Nejhůře byly hodnoceny trh s nemovitostmi, trh s mobilními telefonními službami a TV předplatné.
Z hlediska jednotlivých ukazatelů je nad průměrem EU-28 hodnocena pouze nabídka služeb. Pod průměrem EU-28 jsou hodnoceny možnost srovnání služeb, důvěra naplňování zákonných požadavků poskytovali služeb a očekávání spotřebitelů. Nad průměrem EU-28 je rovněž počet spotřebitelů, kteří se setkali s problémy při poskytování služeb a při řešení stížností.
Zdroj: MPO