V uplynulých dnech vzbudila pozornost spotřebitelů chyba na webu Reebok, kdy se zboží zobrazovalo s výrazně nižšími cenami – například tenisky běžně za 50 eur byly nabízeny za 50 korun. Mnoho zákazníků si výrobky objednalo a zaplatilo, ale e-shop začal objednávky rušit s odůvodněním, že šlo o systémovou chybu.
Z právního hlediska může být pro spotřebitele tato situace zklamáním, nicméně zákon stojí často na straně obchodníka – obzvlášť pokud je chyba zjevná.
Co říká zákon?
Podle občanského zákoníku vzniká kupní smlouva až v okamžiku, kdy obchodník objednávku potvrdí – tedy zboží například odešle nebo výslovně schválí. Pouhé odeslání objednávky (i s platbou) je z právního hlediska nabídkou uzavření smlouvy, kterou může druhá strana odmítnout.
Pokud je cena zjevně chybná – například boty za 50 Kč místo 50 eur – soudy obvykle přihlížejí k tzv. dobrým mravům a běžné obchodní praxi. Jestliže je omyl natolik zřejmý, že si ho měl spotřebitel všimnout, obchodník nemusí smlouvu dodržet.
Navíc většina e-shopů (včetně Reeboku) má ve svých obchodních podmínkách klauzuli, že si vyhrazují právo objednávku zrušit v případě chybného nacenění.
Co může udělat spotřebitel?
-
Zkontrolovat podmínky obchodu – zjistěte, zda obchodník ve svých pravidlech popisuje, kdy objednávka vzniká a zda si vyhrazuje možnost stornování.
-
Požadovat vrácení peněz – pokud jste zaplatili, máte právo na navrácení plné částky ve stanovené lhůtě. Pokud se tak nestane, kontaktujte banku nebo spotřebitelskou poradnu.
-
Zvážit reklamaci nebo podnět k ČOI – pokud máte pocit, že obchodník zneužil situace nebo nekomunikuje, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.
-
Přemýšlet realisticky – pokud nabídka opravdu „vypadá až příliš dobře“, může jít o chybu. Právo na dodání za chybnou cenu nemusí být vymahatelné.
Výjimky a možnosti
Jestliže by obchodník objednávku potvrdil, převzal peníze a zároveň dodal zboží, smlouva je uzavřená a zákazník má nárok na plnění. Pokud ale dojde jen ke stržení platby a následnému storno, k uzavření smlouvy zřejmě nedošlo.
Spotřebitel má vždy právo vědět, v jaké fázi je jeho objednávka a jaká pravidla platí. Zmatečná nebo klamavá komunikace může být v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele.
Závěr
Reklamní chyby, lidské omyly i technické závady se v online prostředí stávají. Ne vždy ale znamenají, že máte právně nárok na zboží za směšnou cenu. Z pohledu práva bývá klíčová zjevnost omylu, chování obchodníka a to, jaká pravidla si nastavil ve svých podmínkách.
V podobných případech je dobré znát svá práva, ale také mít realistická očekávání. Někdy je lepší přistoupit k situaci jako k nepovedené akci – a dát si příště větší pozor na podezřele výhodné nabídky.
foto: ilustrační, canva.com