ČOI ZAJISTILA VÍCE NEŽ 22 000 KUSŮ PADĚLKŮ
Česká obchodní inspekce pokračovala v kontrolách nabídky a prodeje padělků na tuzemském maloobchodním trhu. Ve 2. čtvrtletí provedla 403 kontrol a porušení právních předpisů zaznamenala ve 300 případech a z toho byla více než jedna třetina padělaného zboží. Celkem v tomto období zajistila 22 223 kusů padělků v hodnotě originálů více než 34 milionů korun.
Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 1. dubna do 30. června 2019 celkem 403 kontrol, při kterých ověřovala, zda prodejci dodržují povinnosti vyplývající z § 8 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podle tohoto ustanovení se zakazuje nabízet za účelem prodeje, prodávat a skladovat výrobky porušující některá práva duševního vlastnictví nebo neoprávněné užívání označení chráněného podle zvláštního právního předpisu.
ČOI zjistila ve 300 případech porušení právních předpisů (74,44 %). Z tohoto počtu zaznamenala 101 případů nabídky a prodeje padělků ( 25,1%). Z hlediska sortimentu docházelo nejčastěji k porušení práv duševního vlastnictví u audio výrobků, textilních výrobků, obuvi, hraček a zábavných předmětů. U zajištěných výrobků byl zaznamenán nejvyšší objem u ochranných známek značek Calvin Klein, Gucci, Tommy Hilfiger, Adidas a O Bag.
Česká obchodní inspekce zajistila 22 223 kusů padělků v cenách originálů 34 059 955 Kč. Výrobky, které neodpovídají zvláštním právním předpisům, u kterých bude pravomocně rozhodnuto o jejich propadnutí anebo zabrání, budou následně zničeny nebo využity k humanitárním účelům.
Česká obchodní inspekce při této kontrolní akci také spolupracovala s Policií České republiky, živnostenskými úřady a Českým telekomunikačním úřadem.
Inspektorát | Počet kontrol | Kontroly se zjištěním | Zjištění v % | ||
Celkem | § 8 | Celkem | § 8 | ||
Středočeský a Hl. město Praha | 8 | 7 | 4 | 87,5% | 50,0% |
Jihočeský a Vysočina | 16 | 11 | 1 | 68,8% | 6,3% |
Plzeňský a Karlovarský | 150 | 116 | 29 | 77,3% | 19,3% |
Ústecký a Liberecký | 137 | 90 | 26 | 65,7% | 19,0% |
Královéhradecký a Pardubický | 30 | 26 | 5 | 86,7% | 16,7% |
Jihomoravský a Zlínský | 21 | 19 | 17 | 90,5% | 81,0% |
Olomoucký a Moravskoslezský | 41 | 31 | 19 | 75,6% | 46,3% |
Celkem | 403 | 300 | 101 | 74,4% | 25,1% |
Zdroj: ČOI