
Newsletter SOS-MaS, z. s. – 3/2022
Vážení spotřebitelé,
právě jste obdrželi březnové číslo našeho pravidelného zpravodaje. V aktuálním čísle najdete opět řadu zajímavostí z oblasti ochrany spotřebitele. Věříme, že náš výběr aktualit, přinese mnohým z Vás užitečné informace např. ohledně zajišťování bezpečí spotřebitelů v České republice. Poskytovatelé služeb elektronických komunikací i dodavatelé energií mají právo jednostranně měnit své smluvní podmínky, jsou ovšem povinni při provedení takové změny splnit všechny požadavky kladené příslušnými zákony. Jedním z těchto požadavků je zajistit informovanost zákazníků o těchto změnách. Jak se na plnění této podmínky dívají dozorové orgány?
Před blížícími se Velikonocemi si připomeneme jak zacházet s nakoupenými vajíčky. Jejich rostoucí cena letos možná překvapí nejednoho spotřebitele. Cena by však neměla být jediným kritériem při jejich nákupu. Co všechno lze vyčíst z obalu a kódu na této oblíbené velikonoční surovině?
Za celou organizaci Vám přejeme krásné prožití blížících se Velikonočních svátků.
SOS MaS, z. s.
Kompletní archiv všech vydání zde.

ČTÚ k jednostranné změně smlouvy
Český telekomunikační úřad se ve své březnové monitorovací zprávě věnuje problematice informování zákazníků v případě jednostranných změn smlouvy ze strany poskytovatelů služeb elektronických komunikací. ¨Více informací zde.

ERÚ k oznámení o zvýšení ceny energií
Energetický regulační úřad se vyjádřil k postupu, který musí dodavatelé energií dodržet oznámení o zvýšení ceny, tedy k tomu, jak musí dodavatel informovat spotřebitele o svém záměru zvýšit cenu energií. Více tisková zpráva ERU zde.
Vejce a já


Kupujeme vajíčka
Většina spotřebitelů si dává pozor a nekoupí vejce rozbitá nebo znečištěná na skořápce. Čeho si ale dál při nákupu vajec všímat a jaké informace nejdeme na balení a na skořápce si přečtěte zde.
Spotřebitel ve světě financí

Rizika kryptoaktiv
Evropské orgány dohledu (EBA, ESMA a EIOPA) varují spotřebitele (ENG.), že mnoho kryptoaktiv je vysoce rizikových a spekulativních. Spotřebitelé mohou být vystaveni klamavé reklamě a hrozí jim reálná možnost, že při nákupu kryptoaktiv přijdou o všechny své investované peníze. Na co si dát pozor si přečtěte zde

Neplatné bankovky
30. června letošního roku skončí platnost starších vzorů bankovek s tenkým stříbrným proužkem nominálních hodnot od 100 Kč do 2000 Kč z let 1995 až 1999. Podrobné informace o jednotlivých vzorech a případné výměmě najdou spotřebitelé na webu ČNB zde.
Bezpečí spotřebitele

Stránky s nelegální nabídkou léčiv
Státní ústav pro kontrolu léčiv jako orgán výkonu státní správy v oblasti humánních léčiv vede od 1.1.2022 dle „zákona o léčivech“ seznam internetových stránek nabízejících léčivé přípravky v rozporu s tímto zákonem. Spotřebitelé jsou chráněni také tak, že tyto stránky musí být následně blokovány. Více k problematice zde.

Nebezpečné nádobí s příměsí bambusu
Používání bambusových a jiných neautorizovaných rostlinných přísad v plastových materiálech přicházejících do kontaktu s potravinami může představovat riziko pro lidské zdraví. Pracovníci ministerstva zdravotnictví kontrolovali nejen nádobí, ale také oblíbené termohrnky. O výsledcích kontroly se dočtete zde.
Z naší činnosti

Spotřebitelský chat
V pondělí 25. 4. od 13:00 do 14:00 hod. proběhne na webu SOS pravidelný chat. Tentokát se zaměříme na téma: Cestování
Dotazy můžete vkládat již od pátku 25. 4. 2022 od 12:00 hod zde.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s.
Přemyslovců 50, 709 00 Ostrava
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytujeme informace nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince: 608 722 582, ale zejména v našich bezplatných osobních poradnách, které provozujeme v 21 městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizujeme řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Bezplatné poradenské služby:
Moravskoslezský kraj
Ostrava: tel. 596111252, Po: 11 – 16 hodin, Út: 11 – 16 hodin, Čt: 9 – 12 hodin
Bohumín: Každý Čt: 13 – 16 hodin, tel. 602722584
Český Těšín: St: 11 – 15 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 602722584
Frenštát p. R.: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 607398511
Bruntál: St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 605 801 362
Nový Jičín: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 607398511
Opava: St: 11 – 15 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Frýdek–Místek: St: 11 – 15 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723692166
Olomoucký kraj
Olomouc: Pá: 8.30 – 11.30 hodin – každý první a třetí pátek v měsíci, tel. 605801362
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 607398511
Zábřeh: Čt: 12.30 – 15.30 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 606382280
Přerov: Út: 12 – 16 hodin – každé 2. a 4. úterý v měsíci a 2. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin (po předchozím tel. objednání tel. 723692166)
Zlínský kraj
Kroměříž: St: 11 – 15 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 602722584
Uherské Hradiště: St.11 – 15 hodin každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Rožnov p.R.: Čt.12 – 16 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 607398511
Valašské Meziříčí: Po: 12.–16 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel. 607398511
Pardubický kraj
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 608722582
Další místa
Brno: Po: 10 – 14 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606382280, 606130894
Břeclav: Čt: 10 – 14 hodin – každý první čtvrtek v měsící, tel. 606382280
Liberec: St: 12 – 16 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607922405
Děčín: Út: 12 – 16 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607922405, 773772683
E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz