Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Období Vánoc se blíží a většina z vás shání dárky. Při nákupu dárků přes internet se však můžete setkat s problémy, s nimiž byste se při nákupu v kamenné prodejně nesetkali.

Při nákupu přes internet je důležité nezapomínat na několik základních věcí. Podvodníci jsou v dnešní době velmi vynalézaví, a proto je potřeba se dobře informovat a zajímat se o to, co se kolem vás děje. I když jsou dnes informace o postupech poměrně dostupné, není na škodu si zopakovat, na co se při nákupu přes internet zaměřit.

1. Je to ten správný?
Prověřte si, že se jedná opravdu o daného obchodníka a nikoliv o někoho jiného, kdo se za obchodníka jen vydává (např. jestli se jedná o správnou webovou adresu a není tam žádné písmeno nebo znak navíc). Také pátrejte po kontaktních údajích, IČ a obchodních podmínkách. Pokud nejsou k nalezení nebo obsahují nesprávné informace, není to v pořádku.

2. Není rizikový?
Ověřte si konkrétní e-shop např. na webových stránkách České obchodní inspekce, jestli už na podvodníka náhodou nenarazil někdo jiný: Rizikové e-shopy.

3. A co na to recenze?
Na daný e-shop si vyhledejte recenze, zajímejte se také o to, jestli obchodník komunikuje a reklamace probíhají bez problémů.

4. Takhle nízká cena není normální!
Nákup si promyslete, nenechte se zlákat nízkou cenou. Někdy jsou ceny až příliš nízké na to, aby to byla pravda, a v tomto okamžiku je potřeba zbystřit.

5. Rychle nebo to bude pryč!
Nenechte se rozhodit ubývajícím časem, do kdy můžete využít slevu, nebo tím, že už je jen posledních 5 kusů na skladě a na zboží se právě dívá 125 lidí. Obchodník na vás může vyvíjet nátlak a ne vždy je nabídka tak výhodná. Je chytré hledat i jinde, jestli to za to opravdu stojí.

6. Obchodník nebo tržiště?
Ověřte si, zda se jedná přímo o obchodníka nebo je to tzv. tržiště – on-line tržiště vystupují jako zprostředkovatelé. Případné reklamace zboží a uplatňování dalších práv je nutné řešit přímo s prodávajícím. Ochrana spotřebitele se na kupujícího vztahuje pouze v případě, že prodávající je podnikatel.   on-line tržištěm toho tedy moc nevyřídíte. Tato tržiště se často tváří jako české e-shopy, ale mohou zprostředkovávat nabídku ze třetích zemí. V takovém případě je velmi těžké domoci se práv, když se něco pokazí.

Více o nákupech přes tržiště najdete zde: Jaká máme práva při nákupu přes on-line tržiště.

7. Celý nákupní svět jako na dlani.
Pokud si něco koupíte od obchodníka ze třetí země, mějte na paměti, že v případě, že vám přijde místo zboží krabice plná pěkných cihel nebo budete chtít zboží vrátit nebo reklamovat, bude to velmi složité a drahé, možná nemožné.

8. Je sleva slevou?
E-shopy musí uvádět cenu za daný výrobek či službu, aby zákazník před zakoupením věděl, kolik bude platit. Při slevách musí obchodník u slevy vycházet z nejnižší ceny zboží za posledních 30 dní. Někdy je v tom velký zmatek, je potřeba se opravdu zaměřit na nejnižší cenu, za kterou obchodník produkt prodával za posledních 30 dní, a nenechat se zmást nějakými dalšími „obvyklými“ nebo „základními“ cenami, aby sleva skutečně byla slevou a ne početní úlohou.

9. Budu platit! Ale jak?
Zaměřte se na platební podmínky e-shopu, kromě platby přes internet někteří obchodníci umožňují platit na dobírku či při osobním vyzvednutí, což je vždy dobrá zpráva. Výhodné je také platit kartou nebo jinými on-line prostředky přes ověřenou platební bránu, protože v případě problémů s prodejcem je naděje, že peníze získáte zpět.

Znát chargeback může být výhodou: Podvodný e-shop.

10. Něco mi na tom stejně nesedí.
Pokud je něco, co se vám při nákupu nezdá, je na čase začít přemýšlet, jestli se nejedná o podvod:

  • špatná čeština, případně proložená cizím jazykem, i když by se mělo jednat o český e-shop,
  • zmatená skladba sortimentu,
  • při vyplňování osobních údajů je toho vyžadováno příliš a s nákupem to nesouvisí,
  • obchodník si založil společnost nebo e-shop nedávno,
  • dodací lhůta je neobvykle dlouhá,
  • obchodník popírá, že zboží lze do 14 dnů bez udání důvodu vrátit atd.

Pomoci může také doporučení od České obchodní inspekce pro nákupy na internetu: Doporučení pro nákupy na internetu.

Obrázek 4

Při nákupu přes internet vám také mohou pomoci příběhy v Průvodci pro spotřebitele:

Jak pan František o peníze přišel, protože si neověřil e-shop: Podvodný e-shop.
Aneta už na sociálních sítích nakupovat nejspíš nebude: Podvody při nákupu na sociálních sítích.
Václav chtěl prodat vrtačku, teď si za jeho peníze někdo užívá dovolenou: Podvodný prodej na internetu a ukradený účet.
Vladimír si balíček příště lépe zkontroluje: Doručení neobjednané zásilky.
No a Valerie bude při objednávání přes e-shop pozornější a bude vědět, jakou má povinnost, když si nepřevezme balíček: Nákup zboží na internetu – nepřevzetí balíčku.

Další rady k nákupům na závěr: Spotřebitelské desatero.

Nakupování přes internet je pohodlné, ale může se zkomplikovat. Proto při nákupu uvažujte a nenechte se zmást, ať máte Vánoce v klidu a nemusíte řešit, že jste naletěli podvodníkovi.

zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu