Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

596 111 252

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Chat 17.5.2021

Téma: Informační povinnosti prodejců

Jak používat Chat:

  • Začněte tím že kliknete do pole pro napsání komentáře
  • Do pole pro komentář napište svůj dotaz nebo připomínku
  • Vyplňte pole oznčená jako „Jméno“ a „Email“
    (Jméno se zobrazí v chatu, email Ne! Pokud chcete být upozorněni emailem na odpověď na váš dotaz, klikněte na ikonu zvonku vedle tlačítka „Odeslat komentář“)
  • Teď už jen zmáčkněte tlačítko „Odeslat komentář“

Chat proběhl v pondělí 17.5.2021 od 13:00 do 14:00 a je již uzavřen. Nevkládejte žadné další dotazy, nezobrazí se!

Odpovědi
upozornit na
guest
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Schranz
Michal Schranz
17.5.2021 12:56

Dobrý den, v kamenné prodejně jsme zakoupil mobilní tel značky…. Vyskytla se na něm závada, šel jsem s ním do autorizovaného servisu a tam mi ho nevzali do opravy a řekli, že tento model nebyl určen pro český trh. Nepředpokládal jsem, že s mobilem z kamenné prodejny, budu řešit takový problém.

SOS MaS
SOS MaS(@admin)
Admin
Reply to  Michal Schranz
17.5.2021 14:02

Dobrý den, reklamovat můžete nejen v autorizovaném servise, ale také přímo u prodejce. Uplatněte reklamaci přímo v prodejně, kde jste mobil zakoupil. Domníváme se, že to zda je telefon určen pro český trh je podstatnou informací, o níž měl být kupující informován. 

Eva O.
Eva O.
17.5.2021 12:45

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jestli musí prodejce informovat o vyřízení reklamace, když jsme mu dal tel. číslo?

SOS MaS
SOS MaS(@admin)
Admin
Reply to  Eva O.
17.5.2021 13:55

Dobrý den, ano je to tak jak píšete, prodávající je povinen Vás v 30denní či prodloužené lhůtě pokud jste se na ní s prodávajícím dohodli vyrozumět o tom, že reklamace je vyřízená a připravená k vyzvednutí. Pokud prodávající reklamaci do 30 dnů nevyřídí, pak má spotřebitel stejná práva jako v případě podstatného porušení smlouvy, což znamená, že může od smlouvy i odstoupit.

Vitásková
Vitásková
17.5.2021 12:23

Dobrý den, zakoupila jsem dceři boty ve slevě, prodavačka mi sdělila, že tolik zlevněnou obuv již nelze reklamovat. To se mi ale moc nezdá…

SOS MaS
SOS MaS(@admin)
Admin
Reply to  Vitásková
17.5.2021 13:54

Dobrý den, máte pravdu, resp. prodávající nemá pravdu. Pokud jde o zlevněné zboží, reklamovat nelze pouze vada, pro kterou vada byla udělena. Pokud se jedná o jinak bezvadné zboží, které je prodáváno ve slevě z jiného důvodu, např. při sezónních výprodejích, má spotřebitel stejná práva jako kdyby věc koupil bez slevy. Prodávající tímto porušuje svou informační povinnost a můžete se obrátit i na Českou obchodní inspekci podnětem pro porušování Zákona o ochraně spotřebitele.

Karel Merčák
Karel Merčák
17.5.2021 12:06

Dobrý den, koupil jsem si iPhone a rozhodně nebyl levný. Řeším hned několik problémů. Zaprvé až doma zjistil, že mi prodávající nedodal nabíječku, nedostal jsem ani návod a navíc mi dal prodejce jen tzv. Apple záruku na 12 měsíců, s tím, že když budu chtít rok záruky, tak si ho musím připlatit. To na Apple neplatí min. záruka 2 roky??? Jako na jakýkoliv jiný mobil.

SOS MaS
SOS MaS(@admin)
Admin
Reply to  Karel Merčák
17.5.2021 13:49

Dobrý den, mobilní telefony firmy Apple se již nějakou dobu prodávají všechny bez nabíječek (údajným důvodem je ochrana životního prostředí a snižování množství elektronického odpadu, společnost Apple si od toho slibuje, že nabíječku si koupí pouze ten, kdo ji nemá doma). Jedná se tedy o rozhodnutí výrobce a na prodejci pouze je, aby informoval neklamavým způsobem, tedy rozhodně by se např. nemělo stát, že prodávající uvede v parametrech nebo mezi příslušenstvím informaci, že nabíječka je součástí balení, i když tomu tak ve skutečnosti není. Jak je to s návodem. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho… Číst dále »

Ivana Buksová
Ivana Buksová
17.5.2021 11:38

Objednala jsem si nějaké knížky z antikvariátu. Jelikož byly obchody uzavřené, tak jsem zvolila cestu přes e-shop. Knížky přišly, ale v horším stavu než se podle fotografií zdálo. Tak než abych se dohadovala s prodejcem na reklamaci, tak jsem se rozhodla je vrátit do 14 dnů, tak jak je to u nákupu v e-shopech běžné. Ale prodejce mi to nechce uznat a odmítá vrátit peníze a tvrdí, že se to na něj nevztahuje, že prodává použité zboží a navíc jsou to knihy, takže jsem si je mohla přečíst a vrátit. Chtěla jsem se zeptat, zda má v tomto pravdu, zda pro něj platí nějaká výjimka… Číst dále »

SOS MaS
SOS MaS(@admin)
Admin
Reply to  Ivana Buksová
17.5.2021 13:29

Dobrý den, Výjimky z práva na odstoupení od smlouvy jsou stanoveny v § 1837 občanského zákoníku. Výjimku pro použité zboží ani knihy tento paragraf nestanoví. Co se týče tiskovin odstoupit nelze pouze od smlouvy o dodávce novin, periodik nebo časopisů. I kdyby spotřebitel souhlasil s obchodními podmínkami, které stanoví, že odstoupit nelze pak bude toto ustanovení neúčinné, jelikož spotřebitel se nemůže platně vzdát svého práva, které mu speciální ustanovení dává. Jelikož tématem chatu jsou informační povinnosti, pak je potřeba zmínit, že prodejce porušuje informační povinnosti stanovené nejen v Zákoně o ochraně spotřebitele, ale také informační povinnosti stanovené v Občanském zákoníku. Došlo k porušení informační povinnosti… Číst dále »

Adam Proske
Adam Proske
17.5.2021 11:27

Dobrý den,

Téma je informační povinnost, chtěl jsem se zeptat je informační povinností prodejce uvézt při prodeji ojetého auta správný počet najetých kilometrů. Ukázalo se, že při prodeji mi lhali a autobazar se vymlouvá, že uvedl počet kilometrů, který mu udal původní majitel. Domnívám se dobře, že tohle mě nemusí zajímat, že to byla jejich povinnost.

SOS MaS
SOS MaS(@admin)
Admin
Reply to  Adam Proske
17.5.2021 13:20

Dobrý den, podle § 9 Zákona o ochraně spotřebitele je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb. Počet ujetých kilometrů je jednou z hlavních (podstatných) vlastností ojetých automobilů a spotřebitel by tedy měl dostat pravdivý údaj o najetých kilometrech. Za řádné informování ze strany prodávajícího nelze považovat nepravdivý údaj, jelikož neposkytuje informaci o skutečném stavu zboží. Prodávající se nemůže zbavit informační povinnosti ani v případě, že správné informace nedostane od svého dodavatele. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 12. 2019, který rozhodoval spor s jedním z největších autobazarů v ČR ohledně porušení informačních povinností, je… Číst dále »

Jaroslav Hybš
Jaroslav Hybš
17.5.2021 11:12

Dobrý den, na základě reklamy v televizi jsem si objednal zásilku vitamínu D na rok, která měla být zdarma, měl jsem platit pouze poštovné. Avšak pošťačka kromě zásilky dečka dovezla i dvě balení omega mastných kyselin, které jsem si vůbec neobjednal. Dodavatel měl tu drzost, že k balíčku přibalil i fakturu přes dva tisíce, které mám za to zaplatit, nebo budu platit nějaké splátky. Můj dotaz zní, může si tohle vůbec dovolit. Nechápu, že stát povolí takový šlendrián. Firma je nepostižitelná a mě vyhrožují exekucí.

SOS MaS
SOS MaS(@admin)
Admin
Reply to  Jaroslav Hybš
17.5.2021 13:12

Dobrý den, předně je potřeba projít veškeré dokumenty, se kterými jste vyslovili souhlas před odesláním objednávky vitamínu D. Pokud se opravdu jednalo o dodání nějakých věcí bez objednávky pak podle § 1838 Zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník platí ohledně tohoto neobjednaného plnění toto: Dodal-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět. Požaduje-li někdo na spotřebiteli okamžitou nebo odloženou platbu za výrobky nebo služby, které mu dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal nebo požaduje vrácení či… Číst dále »