Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

596 111 252

PENÍZE ZA VOUCHER KAŽDÝ NEDOSTANE

Část klientů cestovních kanceláří, kteří mají doma vouchery za zájezdy zrušené kvůli covidu-19, se pídí po tom, kdy a jak je mohou dostat proplacené v penězích. Důvody pro to mají různé, buď by prostředky využili jinak, anebo by na dovolenou raději vyrazili po vlastní ose, bez cestovky.

Pokud se jedná o poukazy vydané podle loni přijatého zákona „Lex Voucher“, je cestovka povinna proplatit nevyužitý poukaz do 14 dnů od skončení ochranné doby. Ta skončí 31. srpna, v individuálních případech však může skončit i dříve – např. při odmítnutí poukazu zákazníkem, který patří do chráněné skupiny (nad 65 let, zdravotně postižení, samoživitelé).

„Pokud cestovní kancelář tuto povinnost nesplní, je postup stejný jako při vymáhání jakýchkoliv jiných občanskoprávních závazků. Zákazníci se tedy mohou domáhat svého práva u soudu,“ sdělil Právu mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček.

Čtěte podmínky, radí ministerstvo

Není ale voucher jako voucher. Lidé si v diskusích na internetu stěžují na postup CK Blue Style, která jim nabídla vlastní poukazy s jinými pravidly. „Paní operátorka nám v dubnu vnutila voucher, na který se nevrací peníze. Když jsem se jí minimálně třikrát ptala na to, jestli nám vrátí peníze, když voucher nevyužijeme, tak tvrdila, že ano. Za pár měsíců jsem zjistila že CK Blue Style vydávala dva druhy voucherů a nám byl nabídnut pouze ten, na který se vrácení peněz nevztahuje. Co teď?“ napsala jedna pisatelka na www.recenzecestovek.cz.

Mluvčí Blue Style Ilona Topolová ujišťuje, že  klienti o peníze nepřijdou. Poukazy CK, označované jako TravelSafe+, mohou lidé uplatnit do konce října, a to i na zájezdy v roce 2022.

Vlastní poukazy Blue Stylu jsou podle Topolové v souladu s právem EU a jejich využití je vždy svobodnou volbou klienta. „Pokud jde o vlastní poukazy cestovních kanceláří, je nutné přihlédnout k tomu, jak byly vydány,“ vysvětlil Frček.
Postup na základě zákona „Lex Voucher“ je podle něj jednostranný.

„Cestovní kancelář tedy mohla poukaz vydat bez souhlasu zákazníka a poukaz musel splňovat zákonné náležitosti. U jednostranně vydaných poukazů by se k podmínkám, které by byly v neprospěch zákazníka, nepřihlíželo. Nelze tedy jednostranně vnutit zákazníkovi neproplatitelný poukaz,“ dodal mluvčí.

Souhlas nebo nesouhlas

U dalších poukazů je to jiné. „Naproti tomu poukazy, na které směřuje dotaz, byly vydávány typicky na základě souhlasu zákazníka, nikoliv jednostranně,“ poznamenal Frček.

Pokud byl poukaz vydaný se souhlasem zákazníka, bylo se možné i dohodnout na podmínkách pro jeho využití, jako je doba platnosti, podmínky v případě nevyužití apod. Na poukazy vydané na základě dohody se zákon „Lex Voucher“ vůbec nevztahuje.

„Z naší strany bylo zákazníkům dlouhodobě doporučováno, aby se podrobně seznámili s podmínkami poukazů, které dobrovolně mimo režim zákona „Lex Voucher“ přijímají,“ uzavřel mluvčí.

Na druhou stranu CK Fischer nebo Exim Tours oznámily, že v druhé půlce června začnou samy kontaktovat klienty, kteří poukazy nevyužili, zda je hodlají uplatnit, nebo chtějí vrátit peníze. Chtějí tak předejít obavám zákazníků.
Podle cestovek mají lidé v současné době největší zájem o zájezdy do Řecka, Španělska nebo na Mallorku, do Egypta a Tuniska, ale i do Bulharska, Turecka nebo Spojených arabských emirátů.

Zdroj: novinky.cz