Zákazníci využívající služeb elektronických komunikací mnohdy sdružují svoje služby do balíčků, které pro ně mohou znamenat výhodnější ceny a větší přehled o využívaných službách.
Za balíček lze považovat takovou kombinaci služeb, která splňuje obecnou charakteristiku danou Evropským kodexem pro elektronické komunikace, tj. mělo by jít o takovou kombinaci služeb, která zahrnuje alespoň dvě služby, z nichž jedna je službou přístupu k internetu nebo veřejně dostupnou interpersonální komunikační službou založenou na číslech (volání a SMS). Součástí balíčku mohou dále být například veřejně dostupné interpersonální komunikační služby nezávislé na číslech, lineární rozhlasové a televizní vysílání a služby komunikace mezi stroji nebo koncová zařízení. Služby obsažené v balíčku musí být poskytovány jedním poskytovatelem v rámci jedné smlouvy, případně se musí jednat o úzce související nebo spojené smlouvy.
Jestliže balíček služeb nebo balíček služeb a koncového zařízení nabízený spotřebiteli obsahuje službu přístupu k internetu nebo veřejně dostupnou interpersonální komunikační službu založenou na číslech, vztahují se na něj pravidla týkající se přenositelnosti čísel a změny poskytovatele služby přístupu k internetu, pokud je to technicky možné. Na všechny služby v balíčku, pokud se jedná o služby elektronických komunikací a další služby vymezené zákonem o elektronických komunikacích, se rovněž vztahují zákonná ustanovení upravující transparentnost a zveřejňování informací a také pravidla pro zánik závazku. Poskytovatelé k těmto službám poskytnou spotřebitelům shrnutí smlouvy obsahující zákonem vyžadované informace o dané nabídce. To platí i v případě, že je účastníkem mikropodnik, malý podnik nebo nezisková organizace, pokud se tohoto práva nevzdal.
Zákazníci by měli být před uzavřením smlouvy informováni mimo jiné o ceně jednotlivých složek balíčku, pokud jsou nabízeny samostatně, a to v případě balíčku služeb i balíčku obsahu-jícího služby i koncové zařízení. Rovněž tak by měli být informováni kupříkladu o podmínkách ukončení balíčku či jeho složek.
Specifické pravidlo, kterého mohou využít pouze spotřebitelé, se týká práva předčasně ukončit závazek ze smlouvy k jakékoliv složce balíčku, dojde-li k vadnému plnění či jinému porušení smlouvy. Nastane-li takový případ, mohou spotřebitelé ukončit závazek ve vztahu ke všem složkám balíčku.
Pokud si zákazníci v průběhu trvání smlouvy sjednají doplňkové služby či poskytnutí koncového zařízení nabízené týmž podnikatelem, neprodlužuje se doba trvání dané smlouvy, pokud s tím spotřebitel nevyjádří souhlas. Toto pravidlo rovněž platí v případě, je-li účastníkem mikropodnik, malý podnik nebo nezisková organizace, pokud se tohoto práva nevzdal.
zdroj: Český telekomunikační úřad, monitorovací zpráva 2/2025
odkaz na MZ: https://ctu.gov.cz/sites/default/files/obsah/ctu/monitorovaci-zprava-c.-2/2025/obrazky/mz-2025-02.pdf?fbclid=IwY2xjawI1AkxleHRuA2FlbQIxMAABHRAuBfy5PzKto0ClFkQbmixpuHq59SR3tON0quKwh_OhvsuuV25OqWxtIg_aem_hG6YA_k_9-rngE4yCKT9QQ
foto: ilustrační, canva.com