Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Zákazníci využívající služeb elektronických komunikací mnohdy sdružují svoje služby do balíčků, které pro ně mohou znamenat výhodnější ceny a větší přehled o využívaných službách.

Za balíček lze považovat takovou kombinaci služeb, která splňuje obecnou charakteristiku danou Evropským kodexem pro elektronické komunikace, tj. mělo by jít o  takovou kombinaci služeb, která zahrnuje alespoň dvě služby, z  nichž jedna je službou přístupu k  internetu nebo veřejně dostupnou interpersonální komunikační službou založenou na číslech (volání a SMS). Součástí balíčku mohou dále být například veřejně dostupné interpersonální komunikační služby nezávislé na číslech, lineární rozhlasové a  televizní vysílání a  služby komunikace mezi stroji nebo koncová zařízení. Služby obsažené v balíčku musí být poskytovány jedním poskytovatelem v  rámci jedné smlouvy, případně se musí jednat o úzce související nebo spojené smlouvy.

Jestliže balíček služeb nebo balíček služeb a koncového zařízení nabízený spotřebiteli obsahuje službu přístupu k internetu nebo veřejně dostupnou interpersonální komunikační službu založenou na číslech, vztahují se na něj pravidla týkající se přenositelnosti čísel a změny poskytovatele služby přístupu k internetu, pokud je to technicky možné. Na všechny služby v  balíčku, pokud se jedná o služby elektronických komunikací a další služby vymezené zákonem o  elektronických komunikacích, se rovněž vztahují zákonná ustanovení upravující transparentnost a zveřejňování informací a také pravidla pro zánik závazku. Poskytovatelé k  těmto službám poskytnou spotřebitelům shrnutí smlouvy obsahující zákonem vyžadované informace o dané nabídce. To platí i  v  případě, že je účastníkem mikropodnik, malý podnik nebo nezisková organizace, pokud se tohoto práva nevzdal.

Zákazníci by měli být před uzavřením smlouvy informováni mimo jiné o  ceně jednotlivých složek balíčku, pokud jsou nabízeny samostatně, a  to v  případě balíčku služeb i balíčku obsahu-jícího služby i koncové zařízení. Rovněž tak by měli být informováni kupříkladu o  podmínkách ukončení balíčku či jeho složek.

Specifické pravidlo, kterého mohou využít pouze spotřebitelé, se týká práva předčasně ukončit závazek ze smlouvy k  jakékoliv složce balíčku, dojde-li k  vadnému plnění či jinému porušení smlouvy. Nastane-li takový případ, mohou spotřebitelé ukončit závazek ve vztahu ke všem složkám balíčku.

Pokud si zákazníci v průběhu trvání smlouvy sjednají doplňkové služby či poskytnutí koncového zařízení nabízené týmž podnikatelem, neprodlužuje se doba trvání dané smlouvy, pokud s  tím spotřebitel nevyjádří souhlas. Toto pravidlo rovněž platí v  případě, je-li účastníkem mikropodnik, malý podnik nebo nezisková organizace, pokud se tohoto práva nevzdal.

zdroj: Český telekomunikační úřad, monitorovací zpráva 2/2025
odkaz na MZ: https://ctu.gov.cz/sites/default/files/obsah/ctu/monitorovaci-zprava-c.-2/2025/obrazky/mz-2025-02.pdf?fbclid=IwY2xjawI1AkxleHRuA2FlbQIxMAABHRAuBfy5PzKto0ClFkQbmixpuHq59SR3tON0quKwh_OhvsuuV25OqWxtIg_aem_hG6YA_k_9-rngE4yCKT9QQ
foto: ilustrační, canva.com