Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Česká republika patří mezi evropské lídry nejen v oblasti e-commerce, ale i v modernizaci a digitalizaci kamenných obchodů. Ministerstvo průmyslu a obchodu, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a Asociace českého tradičního obchodu dnes podepsaly memorandum, které podpoří ještě rychlejší modernizaci českého obchodu.

Podepsané memorandum se soustředí na úpravu a modernizaci legislativy, podporu zavádění moderních technologií do obchodů a udržení obchodní obslužnosti venkova. „Uděláme všechno pro to, abychom zjednodušovali život zákazníkům i podnikatelům. Moderní technologie umožňují zlepšovat informovanost zákazníků a jejich komfort, zjednodušují fungování obchodů a snižují provozní náklady, a proto bychom měli využít jejich potenciál na nejvyšší možnou míru,“ shrnuje společný cíl signatářů ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.

Česko je evropským lídrem v oblasti e-commerce a jsme také jednou z prvních evropských zemí, kde ve větší míře fungují automatizované prodejny bez obsluhy. „Vidíme rostoucí oblibu těchto formátů a rostoucí tržby v nich, což potvrzuje, že Češi mají moderní technologie rádi bez ohledu na věk. Na vesnicích a malých městech se tento typ prodejen bude stávat standardem, čím dál tím častěji se s ním budeme setkávat i ve velkých městech jako se způsobem udržení otevřené prodejny ve večerních a nočních hodinách,“ vysvětluje předseda představenstva Asociace českého tradičního obchodu Pavel Březina. „Ne vždy je ale česká legislativa připravena na fungování v digitálním světě a proto je našim společným cílem ji revidovat a odstranit všechny překážky fungování v digitálním světě,“ dodává Lukáš Vlček.

Další významnou oblastí spolupráce mezi státem a obchodníky je oblast digitálních plateb a účtenek. „Ve větších obchodech se podíl digitálních plateb blíží 80 %, u menších obchodů lidé digitálně platí zhruba polovinu transakcí. Budeme proto společně hledat cesty, jak systém digitálních plateb zmodernizovat, zjednodušit a snížit jeho náklady zejména pro nejmenší obchodníky. Stejně přistoupíme také k účtenkám, protože zhruba 95 % papírových účtenek končí v koších hned za pokladnou. Řada obchodů již dnes umožňuje účtenky přesměrovat do věrnostních aplikací a této možnosti využívá čím dál více zákazníků, stejně jako možnosti placení nákupů prostřednictvím věrnostních aplikací,“ shrnuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. „Zákazníkům ale musí vždy zůstat volba mezi placením fyzicky nebo digitálně a mezi využitím papírové nebo elektronické účtenky,“ zdůrazňuje Lukáš Vlček.

Velkým tématem v oblasti e-commerce je nefér podnikání čínských e-shopů a online tržišť, které dlouhodobě ignorují pravidla podnikání v Evropě. „Zboží v českých e-shopech je o třetinu dražší už jen proto, že na rozdíl od čínské konkurence dodržujeme platnou legislativu a platíme všechny daně a poplatky. Pokud k tomu přidáme ještě to, že čínské e-shopy často uměle rozdělují objednávky tak, aby se vyhnuly placení cla a DPH, dostáváme české e-shopy do téměř neřešitelné situace,“ varuje Tomáš Prouza. „Pravidla musí platit pro každého a očekávám, že zejména Česká obchodní inspekce bude možné ohrožení českých spotřebitelů zdravotně závadnými a rizikovými výrobky důrazně řešit,“ dodává Lukáš Vlček.

„Tým ministerstva průmyslu a obchodu bude spolu s odborníky z praxe pracovat nejen na modernizaci legislativy a snížení administrativní zátěže, ale také na využití moderních technologií pro udržení a rozvoj obchodní obslužnosti na venkově. Pro hnutí STAN je klíčové, aby byla nabídka služeb ve městech i na venkově co nejpodobnější, ať už jde o vzdělávání, zdravotnictví nebo právě obchody,“ shrnuje Lukáš Vlček s tím, že ministerstvo průmyslu a obchodu má zájem dál pokračovat v programu Obchůdek 2021+ na podporu udržení a rozvoje malých obchodů na venkově. „Díky dotačnímu titulu Obchůdek 2021+ MPO podpořilo za dobu fungování již 1 641 venkovských prodejen, z toho v minulém roce šlo o podporu 614 prodejen,“ doplňuje Pavel Březina.

zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu, tisková zpráva ze dne 27.1.2025
původní článek: https://mpo.gov.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/modernizace-a-digitalizace-obchodu-velke-tema-pro-spolupraci-statu-a-obchodniku–285680/fbclid=IwY2xjawIFaVRleHRuA2FlbQIxMAABHaykdrc_3ZVmiuQWvLCiqHFUJvW2dVbJLW6zdxgvqzA941oY8lUr35Gg2g_aem_4eaTbfyddc8bIMFZPAi9Rw
foto: MPO