Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

596 111 252

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA Z.S. RADÍ – JAK NAKUPOVAT NA INTERNETU

Tisková zpráva ze dne 26. 3. 2020

V dnešní době, kdy je řada provozoven obchodů povinně uzavřená, se dostává do popředí internetový prodej. I firmy, které dosud upřednostňovaly prodej v kamenných prodejnách, zprovozňují nové e-shopy, stávající internetoví prodejci, chtějí využít příležitosti a přicházejí s různými, pro spotřebitele zajímavými akcemi. Nabídka na internetu se tak rozšiřuje. Bohužel se na tento způsob prodeje zaměřili nejen poctiví prodejci, ale také ti, kteří aktuální situace využívají ke svému obohacení, např. prodejem předražených roušek, které však nikdy ke spotřebiteli nedorazí. Přes internet se učí nakupovat i ti, kteří s tímto způsobem nakupování dosud neměli tolik zkušeností, nebo se mu z různých důvodů dosud bránili. Připomeňme si proto ve zkratce, jaká pravidla by měl kupující při nákupu na internetu dodržovat a jaká práva a povinnosti prodávající i kupující v souvislosti s tímto prodejem mají.

Vůbec nejdůležitější pro úspěšný nákup na internetu je pečlivý výběr e-shopu, na kterém nakoupíme. Vzhledem k velkému počtu falešných e-shopů působících v prostředí internetu je obezřetnost zcela na místě.

Předně cena zboží nemůže být jediným kritériem výběru. Právě naopak. Příliš levné zboží nebo jiné nezvykle výhodné nabídky jsou podezřelé.

Ověřte si totožnost prodávajícího! Každý internetový obchod by měl mít na webu uveden název firmy nebo jméno podnikatele, adresu a další kontaktní údaje. Identitu prodávajícího si můžete zkontrolovat v příslušném rejstříku podle IČO. Pokud je identita prodávajícího skrytá a je možné jej kontaktovat pouze telefonicky, nebo prostřednictvím webového formuláře, raději se poohlédněte jinde. O prodávajícím Vám hodně prozradí také obchodní podmínky. Před nákupem si je projděte, můžete předejít nepříjemným překvapením.

Zajímejte se o reference, a to zejména jde-li o méně známý obchod nebo neznámého prodávajícího. Vložte název do vyhledávače a zajímejte se o názory ostatních spotřebitelů. Využívejte internetových srovnávačů.

Placení při nákupu na internetu. U neověřeného prodejce nedoporučujeme posílat platbu předem. Pokud si nejste jisti, nechejte si zboží raději zaslat na dobírku. Pokud tento způsob některý z obchodů neumožňuje, může to být také signálem, že ne vše je v pořádku. V souvislosti s aktuálním nouzovým stavem řada obchodníků a přepravců preferuje placení platební kartou. Prosíme, abychom jejich přání respektovali a pomohli tak minimalizovat riziko přenosu nemoci COVID-19, ke kterému by mohlo dojít při předávání hotových peněz.

Tento způsob placení má však ještě další výhodu. Slyšeli jste již o tzv. Chargebacku? Chargeback je služba s jejíž pomocí lze žádat svou banku o vrácení peněz na platební kartu, pokud obchodník neposkytl službu, neposlal zboží nebo poslal jiné zboží a na reklamaci nereaguje.

Čas na rozmyšlenou. Nákup na internetu je specifický tím, že nemáme možnost si zboží prohlédnout a vyzkoušet.

Pokud jsme s výběrem a nákupem zboží spokojeni, je vše v pořádku. Ovšem co dělat, když nám zboží doručí domů a my zjistíme, že neodpovídá naší představě? V některých případech řešení nabízí občanský zákoník, v jiných případech musíme spoléhat na dobrou vůli obchodníků.

Při nákupu na internetu má spotřebitel, tzv. lhůtu na rozmyšlenou, během níž má právo odstoupit od uzavřené kupní smlouvy bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce. Lhůta činí 14 kalendářních dnů a běží od převzetí zboží.

K odstoupení můžete využít vzor na odstoupení, který by Vám každý prodávající měl spolu s poučením o Vašem právu předat. V případě, že jste se rozhodli od smlouvy odstoupit, musíte samozřejmě prodávajícímu vrátit v pořádku zboží. Ten je povinen vrátit nejen cenu, kterou jste za zboží zaplatili, ale i náklady na poštovné a balné, které nám původně naúčtoval. Náklady na vrácení však již nese zpravidla spotřebitel. Prodávající má na vrácení odpovídající částky ze zákona také 14 dnů.

Pozor doba na rozmyšlenou je určena pouze na vyzkoušení zboží, stejným způsobem, jakým bychom si jej mohli vyzkoušet v kamenném obchodě. Lhůta neslouží k tomu, abychom zboží běžně používali. Pokud byste vraceli zboží poškozené, či by jevilo známky používání nad rámec seznámení se se zbožím, pak by po Vás prodávající mohl požadovat úhradu vzniklé škody.

Na internetu můžeme získat zboží, které v kamenném obchodě neseženeme, zboží za zajímavější cenu a hlavně z pohodlí svého domova. Aby Vám nakupování na internetu činilo jen radost, připravili jsme pro spotřebitele leták s názvem nákup přes internet, který nyní najdete v elektronické podobě na našich webových stránkách http://www.sos-msk.cz/letaky-a-brozury/. Najdete v něm také některé další informace, které se sem nevešly, např. o řešení případných sporů ze smluv uzavřených na dálku.

Naše osobní poradny jsou bohužel dočasně uzavřené. Spotřebitelé mohou v případě potřeby pokládat dotazy a konzultovat své problémy s našimi poradci na dálku, prostřednictvím poradenského emailu poradna@sos-msk.cz, nebo vložením dotazu na webu http://www.sos-msk.cz/online-dotazy/
Bez omezení je možné využívat poradenskou linku 608 722 582 v pracovní dny v době od 9:00 do 16:00 hodin. Tato poradenská linka bude po dobu uzavření poraden posílena o další tři telefonické linky. Volat můžete také na čísla 607 398 511, 606 382 280 a 602 722 584. Volání na výše uvedená telefonní čísla nejsou zpoplatněna žádným zvláštním tarifem, spotřebitel za hovor zaplatí podle svého aktuálního mobilního tarifu.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. k tomuto kroku přistupuje v zájmu ochrany našich klientů, zejména z řad seniorů a z důvodu ochrany našich poradců. Děkujeme za pochopení.

Zdroj: Redakce SOS MaS, z.s.