Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Chat 23.6.2015

Téma: Jak reklamovat ztrátu, poškození zavazadel, zpožděný let…

Jak používat Chat:

  • Začněte tím že kliknete do pole pro napsání komentáře
    (tím se zobrazí i další možnosti)
  • Do pole pro komentář napište svůj dotaz nebo připomínku
  • Vyplňte pole oznčená jako „Jméno“ a „Email“
    (Jméno se zobrazí v chatu, email Ne! Pokud chcete být upozorněni emailem na odpověď na váš dotaz, zaškrtněte prosím pole pro upozornění v „Nastavení upozorňování“)
  • Opište bezpečnostní kód a zmáčkněte tlačítko „Odeslat komentář“

Chat proběhl v úterý 23.6.2015 od 13:00 do 14:00 hodin!

Macháčková

Host
Macháčková

Dobrý den, všude se vykládá, jak máme právo na odškodnění, když se zpozdí let a když se nám to fakt stalo a čekali jsme na letišti 4hodiny, protože měli technickou závadu, tak nám nikdo nic neřekl ani nedal. Tak jak to je? Máme nebo nemáme nárok?

SOS MaS

Member
SOS MaS

Dobrý den,

na informace máte právo vždy. Co se týče ostatních nároků kterými jsou:

poskytnutí péče = máte právo vždy

vrácení ceny letenky = jen pokud je zpoždění delší jak 5 hod., pokud toto své právo využijete, pak ztrácíte právo na povinnou péči

finanční odškodnění = dopravce není povinen odškodnění vyplatit, pokud bylo zpoždění způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým nemohl zabránit, i kdyby přijal všechna přiměřená opatření k jejich odvrácení.

Macháčková

Host
Macháčková

Děkuji za odpověď, jěště se chci zeptat co jsou to ty mimořádno okolnosti?

SOS MaS

Member
SOS MaS

Mimořádné okolnosti bývá většinou stávka, nepříznivé počasí, omezení řízení letového provozu, srážka s ptákem… Naopak technická závada na letadle většinou ne.

Aja

Host
Aja

Dobrý den, píšete jen o letadlech, ale co když se mi ztratí kufr v autobusu?

SOS MaS

Member
SOS MaS

Dobrý den, pokud cestujete vlakem v rámci zemí EU, Norska, Islandu a Švýcarska, kdy trasa je delší jak 250 km, máte nárok na náhradu škody. Maximální výše náhrady škody v případě ztráty nebo poškození zavazadla nesmí být v jednotlivých případech nižší než 1200 EUR. Dopravci mohou nabízet smluvní podmínky, které jsou pro cestující výhodnější než podmínky stanovené v nařízením EU, ale nikoliv tyto práva omezit ani vyloučit, zejména odchylnými nebo omezujícími ustanoveními přepravní smlouvy. Cestující by měli podat stížnost u dopravce ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy byla linková doprava uskutečněna nebo kdy měla být uskutečněna. Lhůta na poskytnutí konečné odpovědi nesmí být delší než tři měsíce od přijetí stížnosti.

Jenda

Host
Jenda

Zdravím, letecká společnost mi ztratila ZNAČKOVÝ kufr, který měl daleko vyšší cenu, než mi vyplatili. Jak se mohu bránit?

SOS MaS

Member
SOS MaS

Dobrý den, pokud má zavazadlo vyšší cenu, je třeba již během odbavení požádat o vystavení prohlášení o vyšší hodnotě a zaplatit příslušný poplatek, dopravce pak bude za ztrátu nebo poškození odpovídat až do udané vyšší částky. Pokud jste tedy tak neučinil, máte nárok jen na částku do max výše cca 33 000 Kč. Pozor, výši škody musíte prokázat!!

Pavláskovi

Host
Pavláskovi

Dobrý den, často cestujeme vlakem a poznáváme krásy české krajiny. Poslední dobou se nám stává, že vlak má často zpoždění. Můžeme chtít slevu?

SOS MaS

Member
SOS MaS

Dobrý den, v rámci ČR máte právo na:

informace = dopravce je povinen Vám oznamovat zpoždění spoje, je-li zpoždění 10 minut a více oproti jízdnímu řádu

právo na vrácení ceny jízdného a zrušení cesty při zpoždění, které přesáhne 60 minut.

V případě zmeškání přípoje z důvodů na straně dopravce má cestující na výběr mezi:
• ukončením své cesty v přestupní stanici s vrácením poměrné části ceny jízdenky,
• pokračováním do cíle své cesty dalším nebo náhradním spojem a
• návratem do místa odjezdu s vrácením plné ceny jízdenky

Manželé Kubištovi

Host
Manželé Kubištovi

Zdravíme, jedeme letos poprvé na dovolenou letecky. Máme strach, že se nám ztratí kufry a my nevíme, co pak dělat. Můžete nám dopředu poradit? Děkujeme

SOS MaS

Member
SOS MaS

Dobrý den, pokud Vám po příletu nevydají zavazadla, musíte ztrátu nahlásit již na letišti, kde požádáte o vystavení protokolu o nepravidelnosti při přepravě zavazadla. Pokud se zavazadlo nenajde do 21 dnů, považuje se za ztracené a Vy máte nárok na náhradu škody.
Na náhrada škody:
– proplacení nákladů vynaložených na pořízení nezbytných potřeb pro pobyt po dobu, kdy zavazadlo není k dispozici např. základní ošacení a hygienické potřeby
– Dopravce odpovídá do maximální výše cca 33 000 Kč, ovšem musí se jednat o náklady nezbytné a účelně vynaložené.

Pozor své právo na náhradu škody za zavazadlo, které se jen zpozdí, musíte u dopravce uplatnit nejpozději do 21 dnů od doručení zavazadla a pokud bude zavazadlo poškozené, tak do 7 dnů od jeho převzetí.

Každopádně návod jak postupovat v daných případech bývá často uveden na stránkách dopravce.

Monika Sladká

Host
Monika Sladká

Dobrý den, slyšela jsem, že když nám na letišti zpozdili let o 2 hod. tak mám nárok na nějaké odškodnění. Je to pravda?

SOS MaS

Member
SOS MaS

Dobrý den, v případě, že jste odlétala z letiště umístěného na území členského státu EU, Norska, Islandu a Švýcarska,případně byl let provozován dopravcem Unie, který má licenci vydanou členským státem EU, jste chráněna evropským právem, dle kterého máte právo v případě zpoždění víc jak 2 hod u letu do vzdálenosti 1500 km na:

Informace o zpoždění letu
Poskytnutí péče (např. občerstvení, nápoje, tel. hovor…)
Vrácení ceny letenky (u zpoždění letu o více jak 5 hod.)
Finanční odškodnění (zpoždění delší jak 3 hod.)

Jinak se postupuje dle mezinárodních smluv, jimiž je ČR vázána.